Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Ze Stodůlek na nejstarší rozhlednu v Praze

Tentokrát zůstaneme ve Stodůlkách, kde to většina z vás poměrně dobře zná. Začátek vycházky je u Kulturního domu Mlejn v Kovářově ulici. Odtud se vydáte nahoru do ulice Na Vlku a dále do ulice Pod Vlkem. V těchto místech procházíte krásnými starými Stodůlkami s domky jako na vesnici a okolo opraveného rybníčku Pod Vlkem, kde se každoročně na jaře rozmnožuje ropucha obecná. Půjdete rovně ulicí Za Lužinami, vpravo do druhé odbočky ulicí U Dálnice a jste u Lidlu. Tady zahnete vlevo, projdete průchodem protihlukovou zdí a hned přes můstek a přechod se dostanete k autobusové zastávce K Fialce. Za ní projdete ulicí Jindrovou až k restauraci U Petrů. Dáte se přes semafory rovně dolů ulicí Upolínovou a na rozcestí s tabulí o Cibuleckém háji odbočíte vpravo na dlouhou páteřní cestu lesem Na Cibulce. V něm převládají duby a jasany, některé z nich patří mezi památné stromy. Na les navazuje chráněná přírodní památka Vidoule s lavičkami a dvěma altány. Za jedním z nich půjdete rovně až ke schodům, po nich vlevo dolů a pěšinou kolem plotu až k silnici. Tady zabočte vlevo přes můstek nad tratí Pražského Semmeringu. Název je inspirován železniční tratí v horském sedle Semmering v Rakousku. Pražský Semmering vyjíždí z vlastního malého nádraží na severním nástupišti nádraží Praha-Smíchov. Za můstkem se dejte doleva a dojdete až  na rozcestí. Odtud půjdete dolů podél domů ke kulatému odpočívadlu a vpravo nahoru k rozhledně Cibulka. Je volně přístupná a se svými 13 metry a 76 schody patří mezi nejstarší  pražské rozhledny. Pod ní sejdete do umělé zříceniny Dantovo peklo se sochou Škrtiče. Ve spodní části věže býval původně strašidelně lomozící mechanický rytíř. Od sochy Škrtiče jděte skrz ruiny rovně kolem laviček a kamenné zídky, na rozcestí pak levou spodní cestou. Po vrstevnici dojdete k bývalé usedlosti Cibulka, která ve 14. století patřila písaři Karla IV. V roce 1817 ji za 112 000 zlatých koupil biskup J. Thun-Hohenstein. Usedlost po přestavbě získala podobu empírového zámečku. Hlavní budova byla rozšířena o několik budov včetně psince, kamenných holubníků a empírovou kašnu. Nejkrásnější částí prý bývala Tajná zahrádka s teráskami, bazénky, altánky a množstvím soch. Ačkoli na tvorbě parku pracovala řada odborníků, všude byl vidět osobní biskupův vliv. On sám byl člověk neobyčejně vzdělaný a osvícený, vášnivý karetní hráč o peníze s hlubokým zájmem o přírodní vědy, lékařství, umění, magii ale i hrací strojky. Od Cibulky se dáte dolů a vpravo nad vámi je rozpadající se Čínský pavilon z roku 1822. Uvnitř se tehdy nacházely kabinety vybavené zrcadly a lustry ze skleněných perel. Na vrcholku zkosené střechy stál měděný Číňanek držící slunečník doplněný o sadu zvonečků, které za větru zvonily.

Na rozcestí pod pavilonem s lavičkou se pak dejte doprava. Na promáčené louce minete sochu Jupitera a dojdete k soše sv. Jana Nepomuckého. Po stranách jsou zobrazeny události související se svržením světce z mostu. A to už jste z parku venku u ulice Plzeňské. Sem je to příjemnou procházkou asi 5,7 km. Hezkou procházku.