Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Autobusová doprava zůstane zatím beze změn

V dubnovém STOPu jsem se v Přímé lince zmiňoval o možnosti výrazného omezení autobusové dopravy v souvislosti se zprovozněním prodloužení trasy metra A do Motola. Omezení autobusových spojů, již dnes mnohdy přeplněných, je to poslední, co bych si pro obyvatele Prahy 13 přál. Z toho důvodu jsem nechtěl čekat, až nám bude doručen návrh změn v ucelené podobě, kdy už se velmi těžko prosazují nějaké úpravy, a rozhodl jsem se iniciovat petici proti omezování autobusové dopravy. Obsahovala výčet konkrétních změn v organizaci autobusové dopravy, se kterými zásadně nesouhlasíme. Petice vzbudila mezi místními obyvateli velký ohlas a v průběhu přibližně jednoho měsíce k ní připojilo svůj podpis 759 občanů. Akce rozvířila veřejné mínění i v dalších městských částech a o možných změnách v dopravě se začalo zase více mluvit a psát. Petici zaregistrovalo i vedení ROPIDu (tedy Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy) a 28. 4. jsem se na radnici sešel s pověřeným ředitelem této organizace Pavlem Procházkou. Mluvili jsme spolu o přípravě zprovoznění nové linky metra a dalším vývoji pražské hromadné dopravy. Pan ředitel Procházka mě ujistil, že materiál o plánovaných změnách, který se nám dostal do rukou, není v žádném případě oficiálním plánem organizace a že ROPID v souvislosti s prodloužením metra nyní žádné změny neplánuje. V první řadě musí být dokončen podrobný dopravní průzkum o využívání jednotlivých linek a teprve na jeho základě bude možné navrhnout varianty případných úprav v autobusové dopravě navazující na nové stanice metra. Jakékoli návrhy změn ale ROPID nejdříve důkladně projedná s městskými částmi. Protože jednání pana ředitele Procházky bylo velmi korektní, přistoupil jsem na jeho návrh, abychom ve STOPu zveřejnili jeho dopis, který by měl uklidnit obavy obyvatel Prahy 13. Tímto slib plním, zde je zmíněný dopis:

Vážený pane starosto,

zaznamenal jsem Váš dubnový článek z rubriky „Přímá linka starosty“ ve Zpravodaji městské části Praha 13 STOP, ve kterém se podrobně věnujete provozu Pražské integrované dopravy po zahájení provozu pátého provozního úseku metra linky A do Nemocnice Motol.

V prvé řadě bych velmi rád zmírnil vášně, jež se bohužel rozpoutaly po zveřejnění neoficiálního a námi nevytvořeného materiálu, který detailně popisuje změny v linkovém vedení ve Vaší městské části. Již Vašemu zástupci panu Marečkovi jsem ve svém dopisu nastínil skutečnost, kterou je velmi vysoký okruh fanoušků dopravy, obzvláště té pražské, přičemž na internetu lze dohledat mnoho stránek s fankluby i anti-fankluby pražské hromadné dopravy. Významná událost, která naše hlavní město čeká v podobě otevření nového úseku metra, se pak posléze odráží v nespočtu diskuzí, článků a návrhů, věnujících se budoucímu provozu v dotčených městských částech. Jeden z mnoha návrhů byl pak s největší pravděpodobností odevzdán do médií a bez zveřejnění konkrétního zdroje prezentován.

Je nesporné, že otevření čtyř nových stanic metra, páteřního dopravního systému v Praze, bude mít v některých lokalitách vliv na míru optimalizace provozu. Spekulacím o dopadech na dopravní obslužnost, které nejsou podloženy reálnými fakty, nemůžeme však zabránit. Uvítáme však, když nám zašlete připomínky k dopravní obslužnosti obsažené v petici, abychom je mohli také využít jako podklad pro návrh dopravního opatření.

Pro Vaši informaci uvádím, že v současné době byl uskutečněn celosíťový průzkum v tramvajové dopravě, paralelně probíhají či se připravují další vozové a profilové průzkumy na vybraných autobusových linkách a zastávkách. Veškeré výstupní údaje budou nezbytné pro plánování organizace povrchové dopravy se zprovozněním metra do Motola a na jejich základě bude vytvořen oficiální návrh dopravního opatření, který s Vámi bude ve 2. polovině II. pololetí letošního roku projednán.

Závěrem mi dovolte vyjádřit přesvědčení, že naše spolupráce za účelem vytváření moderní, efektivní a spolehlivé Pražské integrované dopravy bude nadále pokračovat tak, aby bylo dosaženo co největší spokojenosti s nabízenými službami.

S pozdravem Pavel Procházka, pověřený řízením organizace Ropid

Děkuji panu řediteli za vstřícnost a věřím, že komunikace mezi námi bude i v budoucnu konstruktivní. Chci ujistit všechny čtenáře, že jsme s vedením Ropidu nadále v kontaktu a velmi intenzivně se zajímáme o všechny připravované zásahy do současného systému pražské dopravy, zejména té autobusové. Je jasné, že otevření nového úseku metra přinese pro mnoho lidí změnu dopravních návyků. Jistě nějakým způsobem ovlivní i počty lidí v autobusech a dílčí změny budou patrně potřebné. Rozhodně ale nesmí dojít k zásadním omezením významných spojů, které by zkomplikovaly život obyvatel Prahy 13.
Chceme udržet linku 174 pro Velkou Ohradu nebo zachovat linku 168, o kterou jsme dlouho usilovali a která je velkým přínosem zejména pro seniory a jediným spojem pro obyvatele Hájů. Udělám maximum pro to, aby se dopravní obslužnost v městské části nezhoršila, ale zůstala přinejmenším na dosavadní úrovni.

David Vodrážka, starosta Prahy 13

Tisková oprava

V květnovém STOPu byla v článku Čtrnáct školek dostane nové sociální zařízení na str. 5 zveřejněna informace, že v MŠ Šikulka (Hostinského 1534) proběhne rekonstrukce sociálního zařízení až o prázdninách. Ve skutečnosti tam rekonstrukce probíhá v současné době, protože došlo ke změně harmonogramu rekonstrukcí. Redakce se za mylnou informaci omlouvá.

Samuel Truschka, šéfredaktor