Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Zprovoznění Blanky vyžaduje systémové řešení dopravy

V letošním roce by konečně mělo dojít k otevření tunelového komplexu Blanka. Způsobí to výrazný posun v pražské dopravě a odlehčení některým pražským lokalitám, kterými dosud museli projíždět řidiči směřující do severních oblastí metropole. V této souvislosti připravilo vedení hl. města Prahy návrh dopravních opatření, která chce realizovat po otevření tunelu. Opatření jsou zaměřena především na centrum města a území Prahy 13 se přímo nedotýkají. Přesto však musíme na návrhy reagovat, protože by měly negativní dopady na téměř všechny městské části.

Za hlavní problematické změny považujeme následující návrhy – zneprůjezdnění Malé Strany, zneprůjezdnění Smetanova nábřeží, úprava dopravního režimu v Žitné ulici, snížení počtu jízdních pruhů na severojižní magistrále. Ve studii úpravy Žitné ulice zpracovatel uvádí: „I u dopravně přetížených lokalit je nutné hledat rychlé způsoby, jak zlepšovat kvalitu místa nyní, nikoli nečinně čekat celé roky na systémové řešení dopravní situace celého města.“ Z tohoto stanoviska pro nás vyplývá, že vedení hlavního města pravděpodobně podléhá tlakům určitých skupin, které chtějí život města změnit bez ohledu na mínění většiny Pražanů a negativní dopady, které by realizace navržených opatření městu přinesla.

S navrhovanými změnami nesouhlasí také dopravní policie. Uvažované přerušení průjezdu Malou stranou a Smetanovým nábřežím a omezení v Žitné a na magistrále může podle názoru dopravních policistů zvýšit intenzitu provozu ve Strahovském tunelu až na dvojnásobek a způsobit kolaps v oblasti Smíchova. Dopravní problémy se nejspíš objeví také v místě nedořešeného dočasného ukončení komplexu Blanky v prostoru Pelc-Tyrolky, což bude mít negativní dopad v oblasti Výstaviště a ulic Povltavská – V Holešovičkách. Policisté také upozorňují na skutečnost, že v případě omezení vjezdu do tunelů nebo jejich úplného uzavření kvůli dopravní nehodě nebo poruše vozidla může omezená průjezdnost objízdných tras velmi negativně ovlivnit bezpečnost a plynulost provozu.

Podle našeho názoru může dopravní situaci v metropoli zlepšit jedině celopražské systémové řešení. Asi všichni obyvatelé Prahy souhlasí s potřebou zklidňování automobilové dopravy v centru města i s nápravou nesprávných dopravních rozhodnutí v minulosti. Proto je nutné přijmout co nejrychleji koncepční řešení a vyvarovat se dalších chyb přijímáním nesystémových řešení. Musí být zohledněny všechny druhy dopravy a nesmí být podhodnoceno ani parkování. Uvítali bychom, kdyby prioritou města byla spolu s dokončením obou okruhů včetně navazujících komunikací také výstavba parkovišť P+R. Odkládání stavby parkoviště P+R Zličín III má za následek každodenní obsazení parkovacích míst v okolí stanic metra řidiči dojíždějícími do zaměstnání a nespokojenost rezidentů s nedostatkem volných míst. Stavba dalšího P+R u metra Nové Butovice je plánována s připojením na Radlickou radiálu. Odkládá-li se stavba radiály, nebude zřejmě postaveno ani parkoviště. Ještě více se potřeba nových parkovišť P+R projeví v případě rozšíření zón placeného stání v některých městských částech, odkud se vozidla přesunou na okraj Prahy.

S podobnými problémy jako my se potýkají i jiné městské části. Máme společné obavy z „optimalizace“ hromadné dopravy připravované ROPIDem (více k tomuto tématu v Přímé lince starosty). Stejně tak se obáváme, že zmíněný návrh dopravních opatření v centru situaci nezlepší, ale naopak přispěje k nespokojenosti části obyvatel. Naše námitky jsem předal náměstkovi primátora pro dopravu a věřím, že vedení hlavního města nebude záměr v navrženém rozsahu realizovat, ale přistoupí k systémovým řešením s přihlédnutím k potřebám většiny Pražanů.

Aleš Mareček, zástupce starosty Prahy 13


Rybník v srpnu 2012

Třebonický rybník čeká oprava

Již v dubnu bude zahájena důležitá rekonstrukce rybníka v Třebonicích. Jde o jednu z letošních nejvýznamnějších investičních akcí Prahy 13 v oblasti životního prostředí.

Třebonický rybník patří k historickým rybníkům, je zobrazován již v mapách Císařského stabilního katastru. Je to vlastně průtočná nádrž na Dalejském potoce, kterou navíc zásobuje pramen v Třebonicích. Vodní plocha dosahuje rozlohy téměř 3 000 m2, pojme více než 4 000 kubíků vody. Svou polohou je významným krajinným prvkem a místem pro odpočinek obyvatel Třebonic. Je také zdrojem vody pro hasiče. Třeboničtí dobrovolní hasiči v rybníku chovají ryby, na hrázi mají klubovnu a v létě na jeho březích pravidelně pořádají Třebonické letní hry.

Před rekonstrukcí musel proběhnout výlovPotřebu opravy rybníka vyvolal havarijní stav odpadního potrubí, které je v několika místech propadlé. Za jeho sníženou propustnost může i krásná vrba na hrázi, která potrubí zaplnila svými kořeny. To vše způsobilo zaplavení sportovišť pod hrází při přívalových deštích. Při celkové rekonstrukci bude položeno nové odpadní potrubí a stávající požerák nahrazen novým výpustným zařízením. Poškozené potrubí bude zaslepeno a v místě dnešního brouzdaliště bude vystavěn nový bezpečnostní přeliv, který zajistí bezpečné směrování velké vody protékající nádrží při povodních. Zvýší se tak provozní bezpečnost a funkčnost rybníka a ochrání se sousední hřiště s umělým povrchem.

Loni byl rybník vypuštěn a v říjnu proběhl výlov. Rekonstrukci provede společnost Lesy hl. města Prahy. Městská část za ni zaplatí přibližně 1,7 milionu korun a měla by být hotová do konce léta.

Richard Beneš, Lesy hl. města Prahy