Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Medunova ulice

Český automobilový konstruktér Oldřich Meduna má „svou“ ulici v Britské čtvrti Západního Města v pražských Stodůlkách. Vychází západním směrem z Klementovy ulice, lomí se na sever a ústí do ulice Svitákovy. Narodil se 4. září 1902 v Brně, kde také nabyl své vzdělání včetně strojírenství na Vysoké škole technické v roce 1924. Jako konstruktér byl zaměstnán postupně v Královopolské strojírně na konstrukci visuté dráhy pro válcovnu železa. Jediný Čech mezi samými Němci a jako začátečník bez nároku na mzdu. V roce 1926 přešel do Pra govky a o rok později do plzeňské Škodovky. Tady se jako konstruktér věnoval traktorům, nákladním automobilům, autobusům a tankům. Tři roky nato byl jmenován šéfkonstruktérem oddělení motorů a vojenských vozidel. Je zajímavé, že řidičský průkaz získal až 26. června 1933. V době, Z Plzně-Doubravky k Berounce kdy již několik let konstruoval i sám řídil automobily. Celé automobilní oddělení se na jaře 1936 odstěhovalo zpět do Mladé Boleslavi a Ing. Me duna se stal šéfkonstruktérem užitkových automobilů. Když byla po okupaci do Mladé Boleslavi – Herrmann Göring Werke zavedena zbrojní výroba, byl roku 1941 služebně poslán „v tajné záležitosti“ do firmy Porsche, kde šéfoval týmu zprvu deseti konstruktérů na konstrukci těžkého vojenského tahače RSO. Po návratu se věnoval konstrukci už poválečného nákladního automobilu Škoda 706R. V roce 1945 vstoupil do KSČ, odkud byl v roce 1950 vyloučen. Vystřídal jako konstruktér Karosu, kde dopracoval projekt třínápravového horského autobusu Tatra 500 HB. Přednášel techniku na katedře v Liberci, v roce 1958 i v Číně. Poté působil jako pedagog na Vysoké škole strojní a textilní v Liberci. Prof. Ing. Oldřich Meduna zemřel 9. listopadu 1996 v Brně.

Dan Novotný