Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Zvládne metro obsluhovat i Západní Město?

Začínající výstavba Západního Města musí řešit mimo jiné problém jeho veřejné dopravní obslužnosti. Radní Prahy 13 před časem navrhli ji řešit výstavbou boční větve metra ze stanice Stodůlky se dvěma stanicemi. Požádali o zahrnutí územní ochrany této boční trasy do připravovaného nového územního plánu Prahy.

V této souvislosti vzniká otázka: Bude kapacitně metro stačit? Praha 13 má dnes necelých 60 000 obyvatel a na Západním Městě má žít asi 40 000 obyvatel. Trasa B metra na Praze 13 bývá ve špičkách pracovních dnů silně vytížená již dnes.

Žádné solidní propočty možného budoucího dopravního zatížení trasy metra B na Praze 13 údajně nejsou. To je samozřejmě chyba, která by měla být urychleně napravena.

Jiné možnosti veřejné dopravní obsluhy Západního Města se nerýsují. Tramvajová síť je od Prahy 13 příliš daleko. Nelze předpokládat, že by případné přivedení tramvaje do Západního Města (z Barrandova, Radlic či z Řep) znamenalo potřebný dopravní přínos. Tramvaj by měla proti metru podstatně delší trasu a byla by mnohem pomalejší. Nahrazovat nedostačující kapacitu metra autobusy sice technicky je možné, ale za cenu vysokých provozních nákladů a za cenu rizika zpomalování autobusů zácpami aut na silnicích.

Pro veřejnou dopravní obsluhu Západního Města ale existuje jedna rezerva, která by se měla uchránit. Je jí železniční trať Praha – Řeporyje (- Rudná u Prahy) a zvláště pak stará vlečka vedoucí z nádraží Řeporyje k budoucímu Západnímu Městu. Měla by se zajistit územní ochrana této vlečky včetně jejího případného prodloužení k zamýšlené konečné stanici boční větve metra B na Západním Městě. Stávající motoráček jede z Prahy Smíchova do Prahy–Řeporyj 13 minut. Metro jede ze stanice Smíchovské nádraží do Stodůlek též 13 minut.

Případné využití vlaku k dopravní obsluze Západního Města by si vyžádalo obnovit výhybnu
v Praze–Hlubočepích. Pokud by Praha 5 měla zájem, bylo by možné využít někdejší vlečky Tatry Smíchov a dovést vlaky ze Západního Města i od Rudné u Prahy až k Andělu.
Využití železnice k dopravní obsluze Západního Města by mělo spíše doplňkový charakter. Intervaly vlaků by byly podstatně řidší ve srovnání s vlaky metra. Bylo by jistě chybné se této možnosti vzdát.

Jan Zeman, zastupitel MČ Praha 13