Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Náměstí Junkových

Manželé Junkovi mají své náměstí v nové zástavbě Západního Města. Alžběta Pospíšilová se narodila 16. listopadu 1900 a rodiče říkali, že se měla narodit jako kluk. Už v roce 1916 se v pobočce Pražské úvěrní banky seznámila s Vincencem (zvaným Čeňkem) Junkem, kterého si v červnu 1922 vzala. Vydařené ideální manželství však mělo před sebou pouhých pět, i když šťastných let. Již v říjnu si na Pařížském autosalonu přímo od Ettore Bugattiho koupili, což pro úspěšného bankéře Junka nebyl problém, závodní typ 29/30 GP. Během manželství koupili osm bugatek a nejčastěji používali SPZ N 469, N 496 a N 498. Závěrem dubna 1923 absolvovala Eliška svůj první závod do vrchu Zbraslav- Jíloviště jako spolujezdkyně. Ale v roce 1926 už sama v novém rekordu všechny v třídě porazila. Toho roku v nejtěžším evropském závodu do vrchu Klaussenpass ve Švýcarsku skončila „až“ druhá ve třídě. V hotelu si zapomněla ochranné brýle a tak se řítila sněhovou vánicí. Na Velké ceně Německa na Nürburgringu v roce 1927 zvítězila. Závodu Targa Florio se zúčastnila v sezonách 1927 a 1928. Každé kolo mělo 108 kilometrů a 1 500 zatáček. Jezdilo se pět kol – 540 kilometrů a 7 500 zatáček. V tréninku projela Eliška Junková trať padesátkrát. V roce 1927 musela ve druhém kole, jako čtvrtá, pro defekt řízení vzdát. O rok později, na osmiválcovém Bugatti 35B s kompresorem, ji po sedmi a půl hodinách nastražené kameny v posledním kole prorážejí pneumatiku a z prvního místa ji odsunou na páté. Přes famózní výsledek se však rozhodla, že se závoděním končí. V jednom parném nedělním odpoledni, 18. července 1928, při Velké ceně Německa na Nürburgringu její „Oček“, jak muži říkala, mezi zatáčkami Ex-Mühle a Berwerk po smyku na rozměklém asfaltu narazil do skály a na následky roztříštění lebky zemřel. Stal se vůbec první obětí této tratě. Bylo to skoro na den přesně, co tady Eliška před rokem vyhrála a dva měsíce od jejího historického vítězství na Targa Florio. K zajímavým souvislostem patří i brilantní Bugatti Step, který složil Jaroslav Ježek na její počest. Nebo také to, že právě ona vymyslela název Barum spojením značek Baťa, Rubena Náchod a Matador. Veliká osobnost světového závodění Eliška Junková odešla za svým „Očkem“ ve věku 93 let 5. ledna 1994.

Dan Novotný