Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

K situaci v dopravě v Praze

V úterý 14. září odvysílala DVTV rozhovor moderátora Michaela Rozsypala s primátorem hl. m. Prahy MUDr. Zdeňkem Hřibem, který se týkal situace v pražské dopravě. O vyjádření jsme požádali místostarostu Davida Zeleného, který má mj. dopravu ve své gesci.
Pan primátor ve svých odpovědích mimo jiné uvádí, že menší silnice, které mohou v některých případech tvořit objízdnou trasu uzavírek, jsou ve správě silničních správních úřadů městských částí. Ty ale často nejsou ochotny koordinovat svou činnost s magistrátem.
Pro upřesnění musím uvést, že Silniční správní úřady (SSÚ) neboli odbory dopravy spadající pod Magistrát hl. m. Prahy a městské části provádějí v přenesené působnosti výkon státní správy podle zákona o pozemních komunikacích a nemají ve správě žádné komunikace a ani přidělené finanční prostředky na jejich opravy. Pokud SSÚ povolí částečnou, nebo úplnou uzavírku komunikace, děje se tak na základě žádosti oprávněného subjektu a písemného souhlasu vlastníka komunikace, nebo jím pověřeného správce. Na komunikacích ve vlastnictví hlavního města Prahy je pověřeným správcem Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
Městská část Praha 13 má sice též ve správě některé komunikace, ale i jejich uzavírky jsou prováděny na základě povolení SSÚ. Proto si nemůže dovolit „jen tak uzavřít nějakou vedlejší uličku”, jak uvádí pan primátor. Z uvedeného vyplývá, že koordinace na opravách komunikací v naší městské části jednoznačně probíhá na základě komunikace s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy, která má podle tvrzení pana primátora zřízenou funkci komunikátora vůči městským částem. Proto považuji za důležité zmínit, že převážnou většinu uzavírek v městské části Praha 13 realizuje magistrát hlavního města, který většinou městskou část ani neinformuje.
Z vyjádření primátora hl. m. Prahy MUDr. Zdeňka Hřiba je bohužel patrné, že ani po čtyřech letech ve funkci se v dané problematice absolutně neorientuje, což je koneckonců denně vidět na dopravní situaci ve městě.
K nedostatku parkovacích míst, především v okolí stanic metra, bych rád uvedl, že po zavedení zón placeného stání v Praze 5 a 6 a v reakci na připomínky mnoha našich občanů na vzniklou situaci, vedení městské části opakovaně žádalo hlavní město Prahu o navýšení kapacity stávajících parkovišť P+R, mimo jiné též u stanice metra Nové Butovice.
Po mnohaletém úsilí vedení městské části se v současné době připravuje výstavba parkovacího domu u křižovatky ulic Petržílkova a Bucharova. Má zde být celkem 379 parkovacích míst, z toho 182 pro rezidenty a 197 v režimu P+R. Stavba by měla začít ještě v tomto roce. Doufám, že se i přes naprostou nekompetentnost odpovědných osob na Magistrátu hlavního města Prahy povede alespoň částečně situaci zlepšit.

-red-