Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Kolem Radnického potoka

Tentokrát se „zatouláte“ trochu dál od Prahy. Ze Smíchovského nádraží dojedete vlakem do Plzně, kde přestoupíte na vláček do městečka Radnice. První písemná zmínka o něm pochází z roku 1336. Původně bylo sídlo součástí panství Zbiroh, jehož vlastníky byli do r. 1431 Rožmberkové. Poblíž města se rozkládá také celosvětově významná paleontologická lokalita zaplaveného černouhelného povrchového dolu Ovčín. Je nalezištěm velkého množství fosilií, převážně flóry z období karbonu. Z nádraží se vydáte vpravo ulicí Nádražní a na hlavní Plzeňské vlevo dolů až k muzeu Josefa Hyláka. V bývalém právovárečném domě, součásti zámeckého komplexu, sídlila hospodářská správa Šternberského panství. Roku 1849 zámek spolu s městem podlehl požáru, poté byl přestavěn do současné podoby. Muzeum v Radnici zde vzniklo v roce 1892 jako první v rokycanském okrese. Založil ho řídící učitel Josef Hylák, který se svým pedagogickým a osvětovým působením na Radnicku zapsal mezi nejvýznamnější osobnosti regionu. Podobu města, zámku i budovy muzea před požárem přibližuje obraz na divadelní oponě radnického divadelního spolku uložený v muzeu. Zajímavostí sbírkového fondu muzea je mimořádně rozsáhlá a ucelená numismatická sbírka. Na náměstí se na křižovatce pod barokním kostelem sv. Václava dáte doprava a po chvilce narazíte na červenou turistickou značku. Po ní vlevo a dál mezi dvěma rybníky dojdete památkově chráněnou Křížovou cestou na Kalvárii ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie. Barokní svatostánek nechal v polovině 18. století zbudovat Jan Václav z Bubna a Litic zřejmě podle návrhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Stále po červené dojdete malebnými lesy a kolem opravené výklenkové kaple do Kamence. Přejdete Radnický potok a podél něj dojdete po pěšince lesem k Čechurovu mlýnu. Radnický potok se zde kroutí a několikrát ho přejdete po lávkách. Přes louku dojdete na rozcestí v lese s chatičkou. Před ní je brána a za ní v lese pomníček se jmény lidí, kteří do zdejší osady Sýček jezdívali a už nejsou mezi živými. Zde odbočíte doleva a lesní neznačenou cestou do kopce dojdete do Lhoty u Radnic. Přes náves s opravenou kapličkou pokračujte stále dolů, pak doprava až dojdete k zelené značce, po níž po pěšině mezi loukou a poli sejdete do Kamence. Pokračujete stále po zelené. Nejdřív po silnici, později odbočíte vlevo na naučnou stezku Josefa Hyláka. Niva se stráněmi o rozloze 10 hektarů je v rámci soustavy Natura 2000 chráněna zejména kvůli výskytu modráska bahenního a dalších druhů hmyzu a plazů. Vyjdete na kopec s krásnými výhledy do okolí, projdete kolem samoty s ovcemi a kolem hřbitova sv. Barbory, kde je pochovaný i Josef Hylák, dojdete mezi chatami na kraj Radnice. Na náměstí už je to jenom kousek, pak k nádraží na vlak a šup domů. Kolem radnického potoka je to asi 14 km. Pro orientaci jsem použila mapu KČT č. 34 Brdy a Rokycansko.