Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Místo, kde je svět ještě v pořádku

Psal se rok 1996 a na náš trh vstoupil vůbec první hypermarket – Globus. Tehdy samozřejmě nikdo nevěděl, jak zákazníci úplně novou formu prodeje přijmou. Ukázalo se, že velmi dobře, dnes už je u nás těchto hypermarketů patnáct. Jeden z nich – hypermarket Globus Zličín – je od ledna 2002, tedy téměř devatenáct let, jedním ze sponzorů soutěží ve STOPu. Každý měsíc poskytuje dvěma výhercům poukázky na nákup zboží v hodnotě pět set korun. Zašli jsme tedy za ředitelem hypermarketu Martinem Austem, abychom si popovídali o tom, co je u našeho sponzora nového, jak se připravuje na vánoční svátky a jaké novinky připravil pro své zákazníky. Prostor jsme dali i Pavlu Medunovi, který má na starost sortiment patřící v závěru roku mezi nejžádanější.

Vánoční svátky už klepou na dveře a hlavně mezi ženami jsou stále častěji skloňovanými slovy cukroví, náplně, recepty, vánočka... a samozřejmě samotné pečení. Pane Meduno, jak se peče v Globusu?
Já začnu tím, co vůbec je pekárna v Globusu, protože pod pojmem pekárna si může každý představit něco jiného. Někde pečivo vytáhnou z mrazáku, dají na plechy, pak do pece a tam se „něco“ rozpeče. To v žádném případě není kritika, a jestli to zákazník akceptuje a je to ten sortiment, který hledá, tak je všechno naprosto v pořádku. My se spíš věnujeme té tradiční pekařině, výroba není u nás založena na rozpékání polotovarů nebo rozmrazování čehokoli. Ve všech hypermarketech v rámci republiky máme klasické, standardní pekárny, kde vyrábíme od samého základu, což znamená: suroviny, recepturní postupy, zpracování těsta, nakynutí výrobku, vytvarování, upečení. Věnujeme se právě té standardní pekařině, protože to považujeme za správné. Hodně dbáme na čerstvost, kvalitu, sortiment, na to, aby zákazník u nás nakoupil od hračky až po ten rohlík téměř všechno. A když hovoříme o tom, že jsme poctiví, že všechno děláme tak, jak se má, asi bychom si kopali jámu, kdybychom pak něco rozpekli a zákazníkovi to prezentovali jako pravou pekařinu. To je zhruba na vysvětlenou, proč se naše pekárny vymykají standardu, který v tom retailovém trhu je. A jsme výjimeční ještě něčím. Zákazníkům nabízíme i naše a tady vyrobené cukrářské výrobky, dorty a zákusky.

U vás se standardu nevymyká pouze pekárna, ale i způsob zpracování masa.
Ano, i řeznická výroba je založená na tom, že ráno řezníkům dovezou půlky prasat, čtvrtky hovězího a oni nejen že je rozbourají, ale maso hned dál zpracují. Ale nenabízíme jen pultový prodej masa, zákazník si může koupit i maso balené, naše vlastní uzeniny nebo paštiky. Takže Globus není jenom prodejna.

Vy máte takové motto: „Tady je svět ještě v pořádku“. Dneska tedy ten svět moc v pořádku není. Odráží se nějak stávající situace na tom, co zákazník vyžaduje, jaký sortiment nakupuje?
Když to vztáhnu na pekařinu a cukrařinu, tak samozřejmě. Od března, kdy přišla první vlna koronavirové pandemie, tak se zákazníci začali k pečivu a cukrářským výrobkům chovat jinak. V první řadě měli strach z přenosu nákazy z nebaleného pečiva, což se naštěstí nepotvrdilo. Dalším zlomovým bodem byla skutečnost, že se zavřely školy, lidé, když mohli, pracovali z domova, do obchodů chodili jen pro to nejdůležitější, začali i více péct. Vraceli se zpátky k tradicím – „napeču buchty, upeču chleba a bábovku“, ohromně se zvýšil prodej domácích pekáren. Pro nás to samozřejmě znamenalo nižší poptávku. Pro pekaře to nebylo jednoduché. Zájem o koláče, koblihy, buchty nebo housky dětem k svačině do školy klesal. Další věc byla cukrařina, což je úplně něco jiného, a ta „trpí“ de facto dodnes. Společné rodinné oslavy, kde dort a další cukrářské výrobky nesmí chybět, tak ty se vlastně nekonaly, nebo jen omezeně. A to je na prodeji znát. My se ale takovýmto výkyvům musíme přizpůsobit. Určitě si vzpomínáte, že se na jaře začalo výrazněji podporovat všechno české – svými nákupy jsme začali podporovat především české výrobce. My jsme to udělali doslova a do písmene. Přišli jsme s novou kolekcí výrobků, kterou jsme nazvali Česká tradice a věnujeme se výrobě bábovek, buchet, koláčů, protože ty považujeme za takové typicky české výrobky. Suroviny odebíráme od českých producentů, spolupracujeme výhradně s českým mlýnem, který je nejblíž a o kterém víme, že obilí, které zpracovává, je z českých polí. Co se týká surovin jako je máslo, tvaroh, šlehačka atd., tak spolupracujeme s výrobcem, který je stoprocentně český vlastník, víme, že vstupní surovina je od českých farmářů... Českým producentům chceme pomoci tímto způsobem a českému zákazníkovi tak nabídnout skutečně český výrobek.

Blíží se Vánoce, což je období kdy většina žen zapátrá v osvědčených rodinných receptech a peče. Máte v nabídce i vánoční cukroví?

Mít pekárnu a nemít v nabídce vánoční cukroví a další sortiment, který k těmto svátkům patří? To by snad ani nešlo. Samozřejmě, pečeme. A ve stejném objemu jako vloni, i když je nám jasné, že doma se letos bude péct přece jen víc. To ale neznamená, že půjdeme cestou kvantity na úkor kvality. Všechno cukroví, které vyrábíme je máslové, nepracujeme s nějakou směsí, děláme ho opravdu z mouky, z másla, z cukru, přesně tak, jak se dělá doma. Nemáme žádné stroje, které by vykrajovaly pracny nebo z lineckého těsta srdíčka, naše, já jim v dobrém slova smyslu říkám „tety“, mají klasická domácí vykrajovátka, cukroví plní ručně marmeládou nebo krémem. Letos přicházíme se dvěma novinkami – sadami malého cukroví, které má váhu 370 g. Má to důvod. Každý bude mít doma své vlastní cukroví a bude ho chtít rozšířit o další druhy. Proto ale není nutné, aby je kupoval na kila. Někdo ale na pečení třeba čas nemá. Pak jsou dobrou volbou linecké máslové korpusy, které si sám podle vlastní fantazie a chuti naplní a nazdobí. Tím jsme na českém trhu úplně jediní, kdo tuto možnost zákazníkovi nabízí. Koupit si můžete i hotová těsta – linecké základní, kokosové, kakaové, těsto na vanilkové rohlíčky, pracny... I tady vycházíme z tradičních domácích receptur – máslo, mouka, cukr, ořechy, kakao. Letos bychom chtěli ve všech prodejnách Globus v rámci České republiky vyrobit zhruba dvanáct a půl tuny vánočních těst, prodat kolem sto šedesáti tisíc vánoček. Budeme-li hovořit o našem zličínském hypermarketu, tak ročně zpracujeme zhruba 600 tun mouky, 2 tuny másla, 4,5 tuny rozinek, 17 tun droždí...

Je možné si u vás cukroví objednat?
Samozřejmě. Zákazník si může u nás objednat buď sady, nebo cukroví na váhu. Pak záleží jen na něm, které druhy a tvary cukroví si vybere.

Pane řediteli, teď je v obchodech velmi důležité zajištění bezpečného nakupování.
Od jara děláme maximum. Máme speciální dezinfekční tým, který neustále chodí po prodejně, dezinfikují se vozíky, nákupní scannery, nákupní displeje, kliky, madla... Zkrátka všechno, čeho se zákazník může dotýkat. Už několik let nabízíme bezplatnou službu samoobslužného nakupování Scan&Go. Tento systém, který jsme zavedli jako první firma v republice, našim zákazníkům šetří čas a navíc výrazně usnadňuje manipulaci s nákupem. Zákazník nemusí dávat zboží na pokladní pás ani čekat u pokladny. Jedinou podmínkou je, aby měl naši věrnostní kartu Globus Bonus, kterou si velmi jednoduše a během několika minut může zařídit on-line nebo přímo v našem hypermarketu. Na Vánoce chystáme patnáctiprocentní navýšení skenerů tak, aby byla prostupnost mezi zákazníky ještě větší. Teď se zájem o tuto formu nakupování zvýšil o desítky procent. Zákazník může využít i aplikaci v mobilním telefonu, takže ke skenování používá svůj přístroj. Další hodně využívanou službou, kterou nabízíme, je nakupování on-line. Objednáte si zboží, my ho na požadovanou hodinu připravíme k vyzvednutí, takže zákazník ušetří čas. Dál budeme dodržovat hlášení o rozestupech. Celou prodejní plochu jsme udělali prostupnější, takže lidé mohou bez problému dodržovat požadované rozestupy. Změnili jsme rozestavění regálů, což je konkrétně případ pekárny a zeleniny. Tam, kde si zákazník vybírá zboží sám. Přidali jsme více baleného sortimentu, aby si zákazník zboží jenom vzal a ihned mohl odejít. Kolem 20. prosince, kdy čekáme zvýšený nápor, prodejnu zprostupníme ještě více. Navíc budeme posilovat prodej v našich pekařských shopech, protože hodně „rychloobrátkového“ sortimentu jako jsou vánočky a jiné typicky vánoční zboží budeme nabízet ve větším množství v těchto našich prodejních zónách. Samozřejmě to celé není jenom o Vánocích, pak přichází ještě Silvestr. Takže tato zvýšená bezpečnostní opatření budou pokračovat až do konce roku. Pokud nám to vládní opatření dovolí, jsme ochotni protáhnout i otevírací dobu tak, aby zákazník měl víc času na nákup, aby si mohl rozmyslet, jestli půjde dřív ráno nebo později večer. Nyní například musíme zavírat v devět večer, ale otevíráme o hodinu dřív a už se ukazuje, že zejména starší lidé si přijdou nakoupit hned po sedmé hodině. Pracujeme s různými variantami a budeme na vývoj situace aktuálně reagovat.

Jak Globus vychází vstříc lidem, kteří jsou méně pohybliví nebo invalidní?
Hendikepovaní zákazníci, senioři nebo třeba i těhotné ženy mají možnost zapůjčit si zdarma elektrický nákupní vozík. Jejich nakupování se tak stane podstatně příjemnější a pohodlnější. K dispozici jsou i nákupní košíky pro vozíčkáře. Jsou speciálně upravené tak, aby se daly snadno přichytit ke všem typům elektrických i běžných invalidních vozíků a zajistily tak pohodlný nákup. Máme tady informační centrum, kde se naše pracovnice individuálně věnují zákazníkům a reagují na všechny takovéto potřeby.

Myslíte si, že letošní advent a samotné Vánoce budou stejné jako v jiných letech?
Stejné asi ne, ale věřím, že budou hodně podobné. A vánoční atmosféra jako taková u nás zavládne i letos. Ostatně, Globus už se do svátečního oblékl. Vánoční výzdoba, sortiment... Nebudeme zřejmě venku dělat žádné trhy, to asi nepůjde, ale uvnitř prodejny musí být blížící se Vánoce vidět na každém kroku.

Jste zapojeni také do potravinové banky?
Ano, s potravinovou bankou spolupracujeme už léta, myslím, že už je to nějakých osm let. Pravidelně dodáváme zboží, které se může přerozdělit potřebným, funguje to ve všech hypermarketech Globus po celé České republice a máme pozitivní ohlasy. Každoročně se množství nakoupených potravin zvyšuje, což je skvělé. V celorepublikovém měřítku si hypermarkety Globus stojí velmi dobře. Potravinovým bankám předávají desítky tun trvanlivých potravin a drogistického zboží.

Najdeme ve zličínském Globusu také letos Strom splněných přání?
Chystáme Strom splněných přání pro děti z Klokánku Hostivice, z Dětského domova Nové Strašecí a ještě jednáme s organizací, že bychom zapojili seniory, což dříve nebývalo, tak to chceme zkusit, uvidíme, jaký to bude mít ohlas u zákazníků. Také letos budou mít návštěvníci hypermarketu Globus Zličín možnost dětem z Klokánku Hostivice a Dětského domova Nové Strašecí zpříjemnit nejkrásnější svátky roku a splnit jim všechna přání, kterými bude v předvánočním čase Strom splněných přání „ozdoben“. Je třeba říct, že se ještě nestalo, aby některé z přání nebylo splněno. Letos bychom rádi zkusili vyplnit i přání lidí dříve narozených. Bude to poprvé, tak uvidíme, s jakým ohlasem se tato novinka sejde. Tradičně probíhá i sbírka mezi zaměstnanci a vybraná částka je potom spravedlivě rozdělena. Kdyby se náhodou stalo, že by některé přání nebylo splněno, tak organizace, které peníze ze sbírky získají, to mohou napravit. Moc bych si přál, aby se takový „strom splněných přání“ rozsvítil v kaž - dé domácnosti a aby i letošní Vánoce patřily mezi nejkrásnější svátky roku. Globus pro to udělá všechno. Kromě Stromu splněných přání letos podporujeme také umělce takzvanou Hodinou (ne)ticha. Globus se rozhodl finančně podpořit české zpěváky a hudební skupiny, kteří díky pandemii nemohou předávat své umění lidem a zároveň jim chybí i finanční prostředky. I přes tato omezení v pandemii své koncerty uspořádají. Budou je mít v hypermarketech Globus od 4. do 11. 12. denně od 17.00 do 18.00. Prostřednictvím rozhlasu v hypermarketu Globus Zličín bude pro veřejnost hrát zpěvačka Debbi. Známí interpreti připravili speciálně pro tuto příležitost osobní playlisty svých skladeb a přidali povzbuzující vzkazy pro všechny v této složité době.

Eva Černá