Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Od ledna platí nový stavební zákon

Dnem 1. ledna 2007 nabyl účinnosti zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), který zásadním způsobem mění, případně zavádí nové procesní postupy nejen v oblasti územního plánování, ale také při umísťování, povolování, užívání i kolaudaci staveb. Současně vstupují v platnost další související zákony a prováděcí předpisy, jejichž přehled uvádíme dole v rámečku.

Zejména o připravovaných změnách stavebního řízení se diskutovalo už dlouho před tím, než zákon vstoupil v platnost. Média nejčastěji mluvila o tom, že podle nového zákona bude možné u některých staveb místo podávání žádosti o stavební povolení stavbu pouze ohlásit. Mnozí lidé tak mohli nabýt dojmu, že nový stavební zákon bude pro stavebníky výrazným usnadněním. Je to pravda, ale jen do určité míry. Záleží na druhu stavby a mnoha dalších okolnostech. Navíc i pojem „ohlášení“ znamená již něco trochu jiného než dříve. I u staveb, které napříště podléhají pouze režimu ohlášení, je nutno doložit řadu dokumentů. Také byla zavedena široká škála nových formulářů, jejichž využití je povinné a vyplnění poměrně složité. Je tedy jisté, že změna legislativy bude přinejmenším zpočátku poměrně náročná pro pracovníky stavebních úřadů, ale i pro stavebníky. Také ve STOPu se k tomuto tématu ještě vrátíme.

Shrňme si tedy alespoň stručně, jaké změny zákon přináší:

  • nové vymezení staveb, které nepodléhají režimu ohlášení ani režimu stavebního povolení, a přesunutí řady staveb ze správního režimu (tzn. povolování formou správního rozhodnutí) do ohlašování,
  • nové právní instituty, např. institut územně plánovací dokumentace, který je významným nástrojem regulace výstavby v území,
  •  institut zjednodušeného územního řízení, územního souhlasu, zkráceného stavebního řízení, oznámení užívání a kolaudačního souhlasu,
  • nové podmínky pro soustavný dozor, který mohou provádět stavební úřady prostřednictvím svých zaměstnanců,
  • povinnost podávat žádosti u vybraných typů řízení na předepsaných formulářích, které jsou přílohou prováděcích předpisů,
  • nový institut autorizovaného inspektora, který vykonává svoji činnost mimo rámec stavebních úřadů za úplatu a na základě smlouvy s budoucím stavebníkem. Je opráv-něn vydat osvědčení podle § 117 stavebního zákona, že navrhovaná stavba může být provedena, dále může vydat odborný posudek (certifikát) pro vydání kolaudačního souhlasu a dohlížet na provádění stavby. I v těchto případech je však stavebník povinen oznámit realizaci či záměr užívání stavby stavebnímu úřadu. V případě, že jsou proti záměru uplatněny námitky v řízení vedeném autorizovaným inspektorem, je oprávněn o nich rozhodnout stavební úřad, případně může rozhodnout i o tom, že stavba nemůže být projednána ve zkráceném řízení,
  • zákon upravuje povinnosti a odpovědnost osob při přípravě a provádění staveb (§ 152, 153, 154 stavebního zákona),
  • zaveden institut veřejnoprávní smlouvy, která v zákonem stanovených případech nahrazuje vydání správního rozhodnutí,
  • zavedena samostatná úprava vyvlastňovacího procesu (v rámci Prahy je příslušným orgánem první instance pro rozhodnutí o vyvlastnění odbor stavební Magistrátu hl. m. Prahy).

Do okruhu hlavních činností stavebního úřadu (v našem případě odbor stavební ÚMČ Praha 13) jinak též patří:

  • vydávání územně plánovací informace v rozsahu § 21
  • schvalování jednoduchých staveb, terénních úprav, zařízení a udržovacích prací,
  • vydávání stavebních povolení po provedeném stavebním řízení a rozhodování o povolování změn staveb a prodlužování lhůt (nově i ve zkráceném řízení, případně pouhým zápisem do stavebního deníku),
  • rozhodování o umístění staveb (nově i ve zjednodušeném řízení) a vydávání územního souhlasu,
  • schvalování informačních, reklamních a propagačních zařízení, u nichž byla územním rozhodnutím nebo souhlasem omezena doba trvání více než na 3 měsíce a jejichž celková výška překračuje 10 m a celková plocha 20 m2,
  • vydává kolaudační souhlas, případně povoluje předčasné užívání staveb a jejich zkušební provoz, vyslovení písemného souhlasu ke změnám v užívání staveb,
  • nařizování údržby staveb, příp. nezbytných úprav staveb, stavebních pozemků nebo zastavěného stavebního pozemku,
  • povolování či nařizování odstranění staveb, terénních úprav a zařízení,
  • nařizování neodkladného odstranění stavby, případně provádění nutných zabezpečovacích prací (vžil se termín „havárie“), příp. s tím související vyklizení stavby,
  • nařizování opatření na sousedním pozemku nebo stavbě,
  • provádění stavebního dozoru včetně schvalování změn stavby před jejím dokončením, přijímá opatření ke zjednání nápravy, včetně práva na zastavení prací.

Z výše uvedeného je zřejmé, že nový stavební zákon velmi výrazně mění nejenom způsob a průběh stavebního řízení, ale zásadním způsobem se mění i povinnosti stavebníka při podávání žádosti. Zákon velmi striktně nařizuje podání žádosti na předepsaném formuláři (§ 196). Vzory žádostí lze získat např. na internetových stránkách www.praha13.cz, na internetových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj nebo přímo na stavebním úřadu.
Vzhledem k tomu, že změn je skutečně mnoho a jen velmi těžko lze předem popsat, jaký postup bude využit, doporučujeme před podáním žádosti konzultovat svoje stavební záměry se stavebním odborem. Přijít můžete v úředních hodinách, tedy v pondělí a ve středu 8-18 a v úterý a ve čtvrtek 8-13 hodin. Ještě lepší je domluvit si konzultaci předem telefonicky na tel. 235 011 268.

Tomáš Círus, vedoucí odboru stavebního

Další související nové zákony a vyhlášky:

  • Zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo vymezení vlastnického práva k pozemkům nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)
  • Zákon č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění

Prováděcí vyhlášky k zákonu č. 183/2006 Sb.:

  • vyhláška č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu
  • vyhláška č. 498/2006 Sb., o autorizovaných inspektorech
  • vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb
  • vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a o způsobu evidence územně plánovací činnosti
  • vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území 
  • vyhláška č. 502/2006 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj
    č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu
  • vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření