Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Za ledovou krásou

Pokud se na procházku vydáte v době, kdy bude delší dobu mrznout, vezměte si s sebou baterku a můžete navštívit ledové království – a není to daleko. U Galerie Butovice za přechodem pro chodce sejděte po schodech k topolovému stromořadí na cyklostezku, po které půjdete ke kruhovému objezdu a přes něj rovně po cyklostezce dolů z kopce. Na křižovatce silniček pod kopcem jděte rovně po cyklostezce směr Klukovice - Hlubočepy. Půjdete kolem skal až k bývalému koupališti Klukovice a odtud po modré turistické značce směr Hlubočepy. Projdete pod dvěma viadukty a to už se budete blížit k hlavnímu bodu vycházky. Těsně za střeženým lomem je vlevo cestička, kterou dojdete k tunelu. Zde uplatníte baterku. Při dlouhodobějším mrazu vytváří voda skapávající ze stropů na stěnách i „podlaze“ tunelu ledové útvary. Pokud máte dostatečnou fantazii, najdete si zde různé postavy a možná, jako já, uvidíte i betlém. Až projdete celý tunel, vyjdete opět na modrou značku. Když se vrátíte kousek po silničce k tabuli naučné stezky, dozvíte se, že nad vámi na skále stával kostelík sv. Prokopa. Dnes je tu na jeho památku dřevěný kříž. Pokračujte dál po modré značce a kolem Prokopského jezírka do Hlubočep, odkud dojedete autobusem na Smíchovské nádraží na metro. Tuto procházku doporučuji absolvovat opravdu až v mrazivém počasí, když je ledový úkaz nejkrásnější.

Tomáš Lubovský
Klub českých turistů Praha-Karlov, oddíl TurBan

Kolo, kolo Mlejnský

Tentokrát vás chceme pozvat v sobotu 4. února na pochod s názvem Kolo, kolo Mlejnský. Vychází se od KD Mlejn v Kovářově ulici. Na start můžete přijít mezi 9.00 – 11.00. Cíl je též zde v restauraci mezi 11.00 – 15.00.
Popisy tras dostanete na startu - můžete si vybrat ze dvou – 10 km nebo 20 km. Obě trasy mají společný začátek, který vás dovede do Řeporyj. Cestou minete skanzen Řepora, který vytvořila skupina odborníků na lidovou architekturu v bývalé těžebně cihlářské hlíny. Dále projdete kolem přírodní památky Placatá skála a rozcestí s bývalým Trunečkovým mlýnem.
Na Dalejském potoce kdysi bylo sedm mlýnů. Rod Trunečků vlastnil mlýn od počátku 19. st. do r. 1989. Fungoval do roku 1951. JZD ho používalo k uskladnění obilí a ke šrotování, dnes již jsou to ruiny. Až budete procházet ulicí Ke Klubovně, všimněte si po pravé straně starého opraveného umíráčku. V cíli si můžete odpočinout a dát si dobré pivo.
Pochod je součástí tradičního cyklu Prahou turistickou.