Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Kdy se dočkáme Jinočanské spojky?

Kdy se dočkáme Jinočanské spojky?

Jednou z nejočekávanějších, ale současně nejdéle budovaných komunikací v naší oblasti je tzv. Jinočanská spojka. Jde o významnou součást postupně rozšiřované páteřní dopravní sítě - sběrnou čtyřproudovou komunikaci propojující Jeremiášovu ulici s Pražským okruhem. Po dokončení výrazně zjednoduší cestu z Prahy 13 na Pražský okruh a stáhne z okolí převážnou část těžké i osobní dopravy, která nyní využívá mnohem méně vhodné vozovky a má výrazně nepříznivější dopad na životní prostředí.

Velmi nepříjemnou záležitostí, kterou musí denně absolvovat stovky řidičů, je průjezd Řeporyjemi. Jízda křivolakými ulicemi s množstvím křižovatek, úzkým tunýlkem pod tratí a železničním přejezdem se závorami je pro mnohé dojíždějící každodenní nezbytností. Projíždějící auta samozřejmě vadí i obyvatelům Řeporyj. Není proto divu, že se řidiči i řeporyjští obyvatelé nemohou Jinočanské spojky dočkat.

Také pro radnici Prahy 13 je dobudování Jinočanské spojky jednou z priorit v oblasti dopravní obslužnosti a vedení městské části mnohokrát jednalo s Magistrátem hl. města Prahy o možnostech urychlení její výstavby. Hlavní město si také uvědomuje význam této silnice a snaží se stavbu maximálně urychlit – překážkou bývají chybějící peníze v rozpočtu hl. města Prahy, ale také majetkoprávní vztahy k pozemkům, které jsou v této oblasti velmi komplikované.

Ve STOPu se o Jinočanské spojce psalo již v květnu 2002 a u textu byla tehdy zveřejněna fotografie již poměrně dost  rozestavěného prvního úseku. Přesto byl tento první úsek spojky dokončen a slavnostně otevřen až 1. listopadu 2007. Čtyřproudová komunikace, která je mimoúrovňovou křižovatkou napojena na Pražský okruh, končí náhle na druhém konci poněkud krkolomným provizorním napojením na ulici K Třebonicům, tedy silnici z Řeporyj do Třebonic, která je z hlediska kapacity i bezpečnosti dopravy nevyhovující. Nejvíc nový úsek potěšil cyklisty, bruslaře a rodiny s kočárky, protože součástí komunikace je plnohodnotná cyklostezka, oddělená od vozovky zeleným pásem. V okolí byly s ohledem na budoucí odhlučnění a odfiltrování prachu vysazeny desítky tisíc keřů a tisíc stromů. Společná třímetrová komunikace pro pěší a cyklisty z betonové dlažby bude součástí celé Jinočanské spojky.

Kromě cyklistů pomohl první úsek spojky obyvatelům části Řeporyj a hlavně Třebonic, kterým se zkrátil nájezd na Pražský okruh. Zprovoznění první etapy samozřejmě také zvýšilo tlak a tedy i šanci na dokončení celé Jinočanské spojky. Druhý úsek mezi ulicemi Jeremiášova a K Třebonicům se skutečně začal poměrně brzy stavět. Je to úsek náročnější,  protože vede složitějším terénem a zahrnuje přemostění Dalejského potoka. Dokud byla průjezdná provizorní silnice kolem  skanzenu Řepora, bylo možno sledovat těžkou techniku, která prováděla terénní úpravy a přesunovala množství zeminy. Práce nepostupovaly příliš rychle, protože ve stejné době se finišovalo s dokončením Pražského okruhu v úseku Slivenec – Lahovice – Vestec, který byl mimořádně finančně náročný a z dopravního hlediska měl pochopitelně prioritu. Také v loňském roce byly práce na nějakou dobu přerušeny vzhledem k nedostatku prostředků, pak se ale práce znovu rozběhly. Letos stavbu brzdil jiný problém, majetkový - duplicitní vlastnictví pozemku pod jedním pilířem mostu. Nakonec se problém podařilo narychlo vyřešit jedině posunutím pilíře mimo tento pozemek. Zodpovědní pracovníci magistrátu se neodvažují odhadnout, zda tato změna neohrozí termín dokončení Jinočanské spojky. Pokud vše dobře dopadne, mělo by být hotovo v červenci 2013. Klíčovým momentem ale bude rozpočet na příští rok, po jeho schválení bude odhad serióznější. Oříškem bude také příprava protihlukových opatření, která mají ochránit zejména stávající bytovou zástavbu v okolí křižovatky Jeremiášova, ale i vybudování samotné světelné křižovatky.

Dokončením tohoto úseku bude Jeremiášova – sběrná komunikace Jihozápadního Města – definitivně propojena s pražským expresním okruhem a bude tak naplněn účel a funkce Jinočanské spojky. Současný stav prací dává naději, že se toho dočkáme.

Samuel Truschka