Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Krajem pískovcových skal

Tentokrát vás zvu na výlet do jednoho z nejkrásnějších koutů naší republiky – do Lužických hor. Konkrétně na výšlap z městečka Cvikov, kam se dostanete autobusem z nádraží Holešovice. Z náměstí se od rozcestníku vydáte po modré značce kolem infocentra a dětské léčebny ke kalvárii. Koncem 19. století bylo vystavěno 14 nových kamenných kapliček se zasklenými plastickými výjevy, které zakončuje kaple Božího hrobu. Od ní půjdete lesem po málo frekventované silnici ke křižovatce za obcí Trávníky, kde se pokocháte pohledem na malebné dřevěnice s plnými okny muškátů, tak typické pro tento kraj. U Dědkova odpočívadla můžete posvačit a pokračovat nádherným Antonínovým údolím. Minete skalní kapličku vytesanou v pískovcové skále, kolem níž protéká Hamerský potok. Od rozcestníku se vydáte po červené značce k rybníčku s lekníny a podél náhonu. Ten v minulosti zásoboval technická zařízení na Hamru, v jehož okolí se těžila železná ruda. Na úzkých lesních pěšinkách budete místy podlézat stromy a půjdete romantickým úsekem plným pískovcových skal. Bude-li vám horko, můžete se v potoce osvěžit. Dojdete k vodní nádrži Naděje vybudované v letech 1937-38 jako nádrž sloužící potřebám mlýna a pily. V současné době není využívaná a vy se v ní můžete vykoupat, ale voda je studená. Dále po červené dojdete k odbočce k Ledové jeskyni. Ta je od roku 1966 chráněna jako přírodní památka. V puklinové jeskyni, jediné svého druhu u nás, se udržuje led a na jaře jsou zde i krápníky. Aby nedošlo k zavalení, je vchod uzavřen mříží a vstup zakázán. Pokračujte dále lesem a krásnou skalní bránou ke zřícenině hradu Milštejn. Do roku 1910 se zde těžil kvalitní křemenný pískovec na výrobu mlýnských kamenů a brusných kotoučů.

Několik mlýnských kamenů zde můžeme najít i dnes. Od 13. století zde na ochranu důležité obchodní cesty stál hrad, který v 17. století zničilo švédské vojsko. Po zpevněné cestě dojdeme do Rusínova, další malebné obce s roubenkami. Odsud se vydáme po žluté zpět na náměstí ve Cvikově. Přeji krásné zážitky a doufám, že budete tak nadšeni jako my.