Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Z Benešova do Poříčí nad Sázavou

Dnes vás zveme na procházku dlouhou asi devět kilometrů. Začíná v Benešově, kam se dostanete buď vlakem z pražského hlavního nádraží, či autobusem z Roztyl. Ze zastávky Benešov, Terminál u žel. st. se vydejte rovně podél trati, přejděte most nad ní a za mostem se dejte doleva hlavní ulicí. Také se dá pohodlně jít cestičkou pro pěší vedle silnice.

Po pravé straně uvidíte na rozsáhlý zámecký park, kterým lze také projít, vy však pokračujte dále až k parkovišti, kde je turistický ukazatel. Pokračujte doprava do mírného kopce kolem restaurace Stará Myslivna, až dojdete ke Konopišťskému rybníku. Proti restauraci je oplocená obora s množstvím zvěře. Protože zde stojí krmelec, tak asi budete mít štěstí a uvidíte daňky, muflony či jelena siku. Dojděte k rybníku s turistickým ukazatelem. U něho se dejte vlevo do kopce a obejděte zámek zezadu. Nalézá se zde skupinka šesti soch, které jsou v zimě pečlivě zakryté. Jde například o sochu Dia, Merkura nebo Pallas Athény.

Dojděte k medvědáriu, ve kterém žije vzácný druh medvěda ušatého. Medvěd Jirka zde bydlí od roku 2011, kdy sem byl převezen z rodné zoo ve Zlíně. Tradice chovu medvědů na zámku Konopiště vznikla již za Lobkoviců v 19. století. Historické prameny uvádějí, že ve výběhu za doby Františka Ferdinanda d´Este bylo i šest medvědů. Prostor současného medvědína, který obývá medvěd Jiří, se nachází před vstupem do zámku pod úrovní terénu a zahrnuje venkovní a vnitřní prostor. Celková plocha venkovního prostoru o rozloze 265 m2 obsahuje vodní nádrž, dvě vyvýšené plochy, chráněná místa k odpočinku, uložení a ukrytí se venku a dále plochy umožňující zvířeti hrabat. Výběh nabízí herní prvky, pomůcky typu větví nebo zavěšené předměty k zabavení. Vevnitř má potom medvěd k dispozici tři útulné kotce.

Od Jirky pokračujte širší cestou dolů na rozcestí se schodištěm, na jehož kraji na vás hledí socha lva. Schodiště vede ke kašně tvaru osmiúhelníku. Její dominantou je socha Neptuna s trojzubcem. Můžete se dát pěšinkou vlevo podél kašny parkem po naučné stezce Ferdinanda d´Este. Vyjdete u silnice, po které směrem doleva dojdete opět k parkovišti s turistickým ukazatelem.

Odsud zamíříte po červené značce do Poříčí nad Sázavou. Projděte parkovištěm a vstoupíte do lesa s Konopišťským potokem, podél něhož půjdete. Přejděte hlavní silnici a pokračujte dál rovně lesem kolem Pihalova mlýnu a dál podél potoka do obce Racek. Cestou kolem větší chaty se nenechte vyděsit. Uvidíte zde totiž uskladněno velké množství prken a pod přístřeškem vyskládány rakve. Pán, který je zde vyrábí, je ale velmi milý. Kousek za tímto místem půjdete úzkou pěšinkou z kopce dolů k potoku a podél něj až k lávce, kterou přejdete. Tím se dostanete k chatkám v Měsíčním údolí.

Osada Měsíční údolí byla založena v roce 1924 v typickém western stylu jako první trampská osada v tomto kraji. Proslavila se svou sportovní a kulturní tradicí. Vládl zde vždy kamarádský duch a jednoduché zákony. Původních osadníků již mnoho nezbývá, ale osada žije dál v nové generaci. U odpočívadla najdeme napsána tato slova: „Poseď, popij, zahraj a zazpívej si s námi, ale nenič a nenechávej odpadky. Jen tak se staneš naším kamarádem.“ V prostorách bývalých lomů na kámen můžete zahlédnout adepty horolezeckého umění.

Dále dojdete do Potočin s rybníkem, kde je pláž a restaurace SK Posázavan. To už jsme asi jeden kilometr od železniční stanice Poříčí, odkud vlakem dojedete do Prahy. Nejstarší stavbou v Poříčí je kostel sv. Petra a Pavla. Tato žulová stavba v románském slohu z 11. století je zachována v původní podobě. Pod kostelem na křižovatce je nepříliš známý žulový památník, připomínající vítěznou bitvu Jana Žižky v noci 20. 5. 1420. Vojsko husitů se přemisťovalo z Tábora na pomoc Praze. Úspěšně zde porazilo obklíčení jednotek českých katolických pánů jako Petra Konopišťského ze Šternberka, Václava z Dubé a oddílů křižáckého vojska krále J. Zikmunda. Popis bitvy se dochoval ve svědectví Vavřince z Březové. Památník vybudovala Sokolská župa blanická. K odhalení došlo 14. 9. 1924. V roce 2019 byl pomník kompletně opraven. Tato informace vás může zaujmout i vzhledem k letošnímu 600. výročí úmrtí Jana Žižky. Zdrávi došli!