Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Jak dopadla jednání s Českou poštou

Pane starosto, jak dopadla jednání s Českou poštou a kam si mám od července chodit pro důchod?

Zrušení poboček na Slunečním náměstí a na Lužinách je bohužel již jasné, od července v naší městské části budou v provozu pobočky v Hábově ulici ve Stodůlkách a v Janského na Velké Ohradě. Z mého pohledu je stále neuvěřitelné, že došlo k takovému rozhodnutí bez diskuze s vedením radnic, a to napříč celou republikou a bez znalostí potřeb místních obyvatel. Rozumím tomu, že poštovní služby potřebují reorganizaci, aby mohly efektivně fungovat. Ale každý někdy na poštu musí, například pro doporučený dopis, a máme nejrůznější zkušenosti, jak služby probíhají. Chápu oprávněné obavy z dlouhých front a také komplikace, které mohou nastat při dopravě a parkování na vzdálenější pobočku. Poté, co jsem zjistil, že pošta ze svého rozhodnutí neustoupí, ihned jsme začali řešit praktické otázky po vlastní ose. Některé služby pošty, například Czech Point a ověřování, nabízí také radnice a občané si je mohou vyřídit na Slunečním náměstí a nejezdit na poštu. V prostorách svých současných pošt se všichni dozví, která pobočka nahradí tu zrušenou. Hlavní pobočkou pro naší městskou část je pošta v Hábově ulici, a proto jsme se spojili s jejím vedením s cílem zajistit kompletní služby pro všechny obyvatele. Zásadní otázkou, kterou jsme v Hábově ulici řešili, je maximální dostupnost všech služeb a dostatečné pokrytí roznosu zásilek i důchodů. Budova pošty již teď prochází provozními úpravami a jsem rád, že se podařilo dohodnout přesunutí služeb z prvního patra tak, aby bezbariérové přízemí pokrylo potřeby obyvatel, kteří do schodů nemohou. Důležitá informace je, že důchody budou důsledně roznášeny seniorům domů a těm, kteří si tuto službu chtějí nově zařídit, bude samozřejmě vyhověno.

Vedení místní pobočky je připraveno řešit doručovací služby na základě osobních požadavků, ať už je to doručování domů, změna doručovací adresy, nebo individuální řešení konkrétních služeb. Pro všechny obyvatele České republiky zřídila pošta na svém webu informační stránky, kde lze najít odpovědi na časté dotazy. Pro digitálně zdatné je připravena aplikace, lze si také rezervovat čas návštěvy konkrétní pobočky. Mysleme ale také na ty, kteří nemají chytrý telefon, nepoužívají internet ani počítač pravidelná cesta na poštu je pro mnohé vzácným sociálním kontaktem. Mohou to být naši prarodiče, starší příbuzní nebo sousedé, kterým můžeme pomoci například se zřízením a vedením on-line bankovnictví, nebo s cestou na poštu. Radnice zajistila službu hodinového ajťáka pro seniory, jehož služeb mohou naši dříve narození sousedé využít a připravujeme také posílení služeb Střediska sociálních služeb Lukáš, kde se sdružují kluby seniorů. Kluby pro seniory jsme zřídili právě proto, aby všichni měli možnost se potkávat a pomáhat si. Právě zde plánujeme posílit kapacitu kurzů a služeb hodinového ajťáka. Zrušení pošt nikoho z nás nepotěšilo, více či méně se dotkne každého z nás, ale není to neřešitelný problém. Radnice je tu pro vás a pokud se dostanete do komplikované situace, neváhejte se na nás obrátit, jistě najdeme smysluplné řešení.

Ing. David Vodrážka
starosta Prahy 13