Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Tablet se stal pomocníkem i kamarádem

V rámci Operačního programu Praha – Adaptabilita získala MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE grant z Evropského sociálního fondu na realizaci projektu „Komplexní podpora žáků s těžkým postižením ve speciální škole“.

Naši žáci se tak v rámci programu školní družiny a mimoškolních aktivit učí pracovat na iPadech. S jejich pomocí si mohou rozvíjet zrakové a sluchové vnímání, paměť, logické myšlení, grafomotoriku, základy čtení, představy o počtu a počítání. Tablet také plní úlohu rozvoje komunikace, slovní zásoby a nahrazuje papírové komunikační tabulky.

Na základě vstupního testu práce s iPadem, jehož cílem bylo zjistit počáteční úroveň schopností a dovedností žáků a předpoklad pro jejich další rozvoj, byli žáci rozděleni do skupin a byly vytvořeny jejich individuální vzdělávací plány. Podle vytvořené metodiky ICT pro práci s iPadem se žáci nejdříve učí iPad ovládat pomocí poklepu i tahu prstem na relaxačních a zábavných aplikacích a na aplikacích „prvního doteku“. Po zvládnutí této techniky přechází k druhému kroku a to k „cílenému doteku“. Na jednoduchých aplikacích na rozvoj smyslového a rozumového poznání si osvojují koordinaci pohybů.  Někteří žáci s postižením horních končetin používají rukavičku s ustřiženým jedním prstem, aby se nedotýkali plochy jinými prsty. Díky této technice zvládají úkoly, které jsou pro ně těžko zvladatelné nebo obtížné pro špatnou koordinaci pohybů.

Rodiče na základě zkušeností pořizují žákům iPad i domů. Stal se jejich pomocníkem a kamarádem. Mohou na něm hrát i oblíbené společenské hry. Vedle využití tabletů ve výuce jsou v rámci projektu realizovány další aktivity, a to zavedení a inovace terapeutických metod – snoezelen, strukturované učení, logopedie, zdravotní TV a arteterapie.

Více na www.skola-stodulky.diakonie.cz

Věra Růžičková