Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

V pondělí 6. dubna ve tři odpoledne v metru na Dejvické

Odtud můžete vyrazit na první jízdu po novém, již pátém, úseku trasy A na západ. A proč právě tudy? Cílem je výrazné zlepšení dopravy v Praze 6 s podstatnou redukcí především autobusové dopravy, přesun autobusového terminálu k nové stanici metra Nádraží Veleslavín a lepší dostupnost nemocnice v Motole. Součástí prodloužení trasy A metra ze stanice Dejvická o 6 kilometrů jsou tak nejenom 4 nové stanice – Bořislavka (v hloubce 28,6 m), Nádraží Veleslavín (v hloubce 20,4 m), Petřiny (v hloubce 37,4 m) a Nemocnice Motol (v hloubce 6,7 m), ale i autobusový terminál Veleslavín a autobusové obratiště Vypich.

Stavba nového úseku vyšla zhruba na 20,2 miliardy korun. V informačním systému je trasa A značena zelenou barvou a tak se středem bočních stěn nástupišť všemi novými stanicemi táhne zelený pruh se jmény z podsvícených písmen. Každou ze čtyř stanic navrhl jiný architekt. Nejvíce je to znát ve stanici Petřiny. Může za to bublina – betonový monolit na konci nástupiště s plastickým jménem stanice – a stanoviště dozorčího na nástupišti, kterému se kvůli tvaru a kulatému okénku přezdívá ponorka. Na Můstek byste to měli už 6. dubna stihnout metrem od Nemocnice Motol za 15 minut. V Motole už konečná možná zůstane navždy, protože Praha neuvažuje o prodloužení metra na Letiště Václava Havla. A jako alternativa vypadá nadějněji než železnice rychlodráha, protože je zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za dvacet minut. Praha ale o další trasu metra nepřijde. Připravuje se nová trasa D z Pankráce do Písnice. Hotova má údajně být do roku 2022.

Dan Novotný