Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Czech Point usnadní získání výpisů z registrů

O projektu Czech Point jsme již ve STOPu psali, když byl v červnu 2005 a v září 2006 v průběhu příprav prezentován na naší radnici. Nyní se Czech Point stal skutečností a Úřad MČ Praha 13 prvním místem, kde projekt začal oficiálně fungovat.

Co vlastně přináší Czech Point? „Smyslem projektu je vytvoření sítě kontaktních míst, na kterých bude moci široká veřejnost získat ověřené opisy a výpisy z centrálních evidencí a registrů státu,“ říká jeden z duchovních otců projektu, ministr vnitra Ivan Langer. V praxi to znamená, že občan získá na nejbližším pověřeném úřadě, případně také na poštách nebo pobočkách hospodářských komor, výpisy, pro které by jinak musel jet na centrální úřad nebo třeba do krajského města. Dalším úkolem Czech Pointu bude v budoucnu také zajištění převodu papírových dokumentů do elektronické podoby. Cílovým stavem projektu je možnost, aby občan mohl většinu podání k úřadům a orgánům veřejné správy podat z jednoho místa, tedy například přímo z domova, a nemusel na úřad chodit. K dosažení tohoto cíle ale povede ještě poměrně dlouhá cesta, zejména v oblasti legislativy. V současné fázi Czech Point umožňuje získat výpis z katastru nemovitostí a z obchodního a živnostenského rej-
stříku. Nejbližším rozšířením služeb by mělo být doplnění velmi žádaného výpisu z trestního rejstříku, k tomu je ale nutné učinit několik legislativních kroků.
Úřad městské části Praha 13 se tedy stal prvním z 35 pilotních úřadů, v nichž bude půlroční zkušební provoz projektu probíhat. Za velkého zájmu médií a s účastí řady hostů ho ve středu 28. března na radnici městské části slavnostně odstartovali předseda vlády Mirek Topolánek, ministr vnitra Ivan Langer a starosta Prahy 13 David Vodrážka. Nejdříve společně pokřtili modré logo projektu, kterým je označena radnice i dvě přepážky Czech Point v 1. patře. Tam si premiér Topolánek po přestřižení pásky nechal vydat oficiální výpis z katastru nemovitostí – na budovu Úřadu vlády. Následovala tisková konference, na které ministr Langer představil Czech Point jako první krok rozsáhlého projektu informatizace, který výrazně usnadní občanům vyřizování úředních věcí. Podrobnosti projektu i další záměry v oblasti informatizace veřejné správy pak přiblížil náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Starosta městské části David Vodrážka vyjádřil potěšení nad tím, že právě Praha 13 se stala vlajkovou lodí Czech Pointu. „Byla to pro nás výzva, a těch my se nebojíme,“ řekl starosta. „Spuštění projektu předcházela náročná technická a administrativní příprava, konzultace s realizační firmou a koordinace a odstraňování chyb. Rád bych poděkoval tajemnici úřadu Kateřině Černé, všem radním a zastupitelům za podporu pro realizaci projektu a všem pracovníkům úřadu, kteří se na přípravě projektu podíleli.“
V závěru setkání ještě ministr Langer a zástupci několika významných ICT společností podepsali sérii rámcových smluv na služby Komunikační infrastruktury veřejné správy, které umožní další kroky v zavádění e-governmentu, tedy elektronizace úředních postupů.
K pobavení přítomných přispěl „spor“ ministra Langera se starostou Vodrážkou o to, kdo vlastně vyhrál sázku k termínu spuštění Czech Pointu, kterou spolu uzavřeli loni v září. Ministr sice zasadil s pomocí premiéra, starosty i radních městské části první z deseti stromů pro Prahu 13, byl však přesvědčen že sázka zněla jinak a že vyhrál. Protože do věci se v žertu vložil i premiér, je možné, že také starosta Vodrážka bude nakonec muset sázet stromy v Olomouci.

Czech Point začali lidé využívat hned od prvního dne. Za prvních 12 dnů provozu navštívilo pracoviště 126 žadatelů a bylo vydáno na 300 stran výpisů. Vytištění jedné strany ověřeného výpisu stojí žadatele 50 korun. Přepážky Czech Point, zajišťované pracovníky občansko-správního odboru, jsou otevřeny v běžných úředních hodinách i v pátek, kdy jsou v provozu jen některá pracoviště radnice.

Samuel Truschka