Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Z Davle přes Medník do Štěchovic

Výlet zahájíme na soutoku Vltavy a Sázavy – v Davli. Výchozím místem je rozcestník na železniční stanici, odkud půjdeme po červené směr Pikovice. Projdeme kolem kapličky Sv. Jana Nepomuckého se zvoničkou a kolem staré venkovské usedlosti, která je od r. 1958 kulturní památkou. Cestou podél Sázavy míjíme chaty rozeseté po obou březích a trať Posázavského pacifiku a dojdeme k lávce přes Sázavu. Přejdeme přes lávku k turistickému rozcestníku Pikovice, kde se cesta kříží se zelenou značkou, po které pokračujeme na Medník. Potkáme několik panelů naučné stezky Medník, která měří 5 km a má 14 zastavení. V roce 2009 nahradila nejstarší naučnou stezku na našem území z r. 1964. Jdeme proti proudu Sázavy loukou a mezi chatkami. Na protější straně se vypínají skalnaté stráně. Nejvíc vás určitě zaujme skalní věž Komín zvaná také Pikovická jehla. Dojdeme na rozcestí, kde červená jde podél Sázavy Posázavskou stezkou, ale my začneme prudce stoupat po zelené do sedla Medník. Cestou nás tabule upozorní na výskyt chráněné rostliny Kandík psí zub, cibulovinu s růžovými až fialovými květy, které můžete vidět v březnu až dubnu. U nás roste planě pouze v této lokalitě. V roce 1933 byla národní přírodní památka Medník vyhlášena za zvláště chráněné území. Stoupáme kolem chat roztroušených v lese. Chvílemi vidíme hluboko pod námi třpytící se řeku a vybaví se nám píseň Babička Mary od Wericha, Voskovce a Ježka: „Štěchovická laguna když dřímá v zadumaném stínu Kordylér...“ Po prudkém stoupání nás čeká cesta po vrstevnici až k sedlu. Doporučuji dojít rovně na vrchol Medníku (416 m. n m.), vrátit se k sedlu a pokračovat po zelené až na rozcestí Pod Chlumem a dále k rozcestníku Závist u Trebsína. Tam opustíme zelenou a po modré projdeme Trebsínem, kde se můžeme najíst v restauraci U Novotných. Dojdeme na rozcestí Nad Brunšovem. V Brunšově si můžeme odpočinout na lavičkách a kochat se pohledem do údolí Vltavy s přehradou a Štěchovicemi. Sejdeme po schodech na hlavní silnici, přejdeme přes štěchovický most a zahneme vlevo k autobusové zastávce. Před odjezdem autobusu do Davle či Prahy se můžeme posilnit v pizzerii, kde mají výborné domácí polévky a housky.