Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Odbor stavební

Zaměstnanci odboru mají své kanceláře ve druhém patře budovy radnice. Návštěva je možná přes přijímací kancelář, v úředních hodinách, které jsou stanoveny od pondělí do čtvrtka. Vedoucím odboru je pan inženýr Tomáš Círus. O tom, co vše je pracovní náplní necelé dvacítky zaměstnanců a co všechno zde lze vyřídit jsme hovořili s paní inženýrkou Kateřinou Vorlovou, vedoucí oddělení povolování a umísťování staveb.

Odbor stavební

Odbor vykonává činnost stavebního úřadu na území MČ Praha 13 a MČ Řeporyje, v katastrálním území Stodůlky, Řeporyje, Zadní Kopanina, Třebonice a v části Jinonic.


V rámci odboru působí celkem tři stavební úřady, z nichž každý má své vlastní kompetence. Jedná se o obecný stavební úřad a dva speciální stavební úřady - vodoprávní úřad a úřad pro pozemní komunikace.


Na obecný úřad lidé běžně přichází pro „stavební povolení“. Ovšem tento název není přesný, je třeba rozlišit, kdy je třeba stavbu stavebně povolit a kdy je třeba ji jen umístit, případně stavebně povolit i umístit současně. Existují k tomu různé povolovací způsoby, které jsou stanoveny ve stavebním zákoně.


Jiné požadavky z pohledu procesu povolení klade stavební zákon např. na stavební úpravy stávající stavby a jiné na nové stavby. Je třeba myslet na to, že v obecné rovině pro některé stavební záměry postačí vydat jen územní rozhodnutí nebo stavební povolení, v jiných případech je nutné záměr posoudit v kontextu obou výše uvedených a vydat tzv. společné povolení. Po povolení stavby stavební úřad provádí dozor v průběhu stavby, realizace končí ve většině případů kolaudací a po splnění dalších procesních kroků končí zápisem stavby do veřejného registru (viz text níže).


Každá stavba je zkolaudována k nějakému účelu, na stavebním odboru lze zažádat o změnu v užívání. Typickým příkladem jsou prostory, které byly zkolaudovány jako nebytové, ovšem časem se změnil prováděcí předpis a tyto jednotky lze nyní změnit na bytové. Dále sem patří změny v účelu užívání jednotlivých komerčních prostor, chcete-li v nich například místo poskytování kosmetických služeb prodávat potraviny.

Na stavební úřad často směřují obecné dotazy typu co si mohu „na pozemku ve Stodůlkách“ postavit. Není jednoduché na takový dotaz relevantně odpovědět bez bližší znalosti situace v dané lokalitě (např. číslo pozemku, jaký záměr chce tazatel realizovat apod.). Obecně lze říci, čím více vstupních informací při položení dotazu referent získá, tím podrobnější informace může poskytnout.


Mnoho otázek směřujících na stavební úřad se týká rekonstrukcí bytových jednotek. Tím, jak se legislativa postupně vyvíjí a roste tendence zjednodušovat, řeší se tyto záležitosti na úrovni Společenství vlastníků, nikoli na stavebním úřadu. Jedná se například o zasklívání lodžií, výměny oken nebo dispoziční úpravy v rámci bytu. Platí ale, že občan si tyto úpravy musí nechat schválit SVJ a zároveň nesmí dojít zejména k zásahům do nosných konstrukcí, negativnímu ovlivnění vzhledu stavby ani požární bezpečnosti stavby.


Na stavebním úřadu se pak povolují např. zásahy do nosných konstrukcí v případě propojení dvou samostatných bytových jednotek do jedné. Stejně tak, rozhodnete-li se odpojit od centrálního zásobování teplem a pořídit si vlastní zdroj vytápění, je třeba žádat o povolení stavební úřad.


Cesta na stavební úřad povede i v případě, kdy řešíte zateplení panelových domů, nebo cokoli, co se projeví zvětšením zastavěné plochy bytového domu.


Majitelé stávajících rodinných domů musí navštívit odbor v případě, že mají záměr provést změnu stavby nejčastěji v podobě přístavby nebo nástavby svého domu. V tomto případě je při splnění požadavků uvedených ve stavebním zákoně možné vystavit pouze takzvaný společný souhlas. V případě nesplnění zákonných požadavků pro vydání souhlasu např. absence souhlasů dotčených sousedů, musí úřad provést složitější variantu, kterou je společné povolení.


Městská část se dynamicky rozrůstá a na našem území vznikají nové lokality pro bydlení, kde se zapojují do procesu povolení také speciální stavební úřady.


Vodoprávní úřad povoluje např. odběry podzemní vody ze studní, vypouštění předčištěných odpadních vod. Vydává povolení ke stavbám vodních děl jako například stoky splaškové a dešťové kanalizace, čistírny odpadních vod, vodovodní řady, studny, vodní nádrže, systémy pro hospodaření se srážkovými vodami (dále v textu HSV) v podobě např. podzemních či nadzemních retenčních či retenčně vsakovacích nádrží pro nakládání se srážkovými vodami. HSV se jako vodní díla povolují u bytových domů a administrativních budov. HSV se musí realizovat i v případě rodinných domů, tam se však nejedná o povolovaná vodní díla. Vodoprávní úřad stavebníkům navrhované řešení posoudí formou závazného stanoviska.


K povolení nových i změnám stávajících pozemních komunikací je příslušný speciální stavební úřad pro pozemní komunikace. V jeho příslušnosti jsou zjednodušeně řečeno povolení těch pozemních komunikací, které jsou přístupné veřejnosti. Vzhledem k tomu, že všechny 3 stavební úřady jsou v případě Prahy 13 integrovány v jednom odboru, stavebníci často využívají možnosti určitého zrychlení povolení danoého ve stavebním zákonu a volí cestu tzv. povolení souboru staveb.


Pro představu se jedná třeba o výstavbu rodinných domů, kdy se najednou povolí stavby pro bydlení včetně související technické a dopravní infrastruktury tj. inženýrských sítí, chodníků a komunikací. Toto řízení je časově efektivní a po nabytí právní moci rozhodnutí může stavebník začít stavět. V kompetencích stavebního úřadu je také editace údajů ve veřejném registru adres a nemovitostí v tzv. RÚIANu. Stavební úřad v případě nových staveb žádá Magistrát hl. m. Prahy o přidělení čísla popisného, orientačního nebo evidenčního, které pak do tohoto registru po jeho přidělení zapisuje. Povinnosti má také v případě odstranění staveb, kdy odstranění povolí a následně po zbourání stavby provede vymazání stavby z registru.


Mezi zásadní pravomoci stavebního úřadu patří provádění stavebního dozoru nad dodržováním stavebního zákona a jeho prováděcích předpisů na území MČ Praha 13 a MČ Řeporyje. V případě zjištění porušení povinností stanovených stavebním zákonem, zajišťuje stavební úřad zjednání nápravy prostřednictvím zákonem stanovených postupů. Pro představu se jedná např. řízení spojená s nepovolenými stavbami.


Nedílnou součástí odboru je stavební archiv. Jsou zde uloženy dochované doklady ke stavbám na území MČ Praha 13 a MČ Řeporyje. Tyto archivní spisy se průběžně digitalizují skenováním do formátu PDF a lze do nich pak nahlížet pohodlněji v elektronické podobě.


Materiály, které se týkají katastrálního území Stodůlky, jsou tímto způsobem zpracovány z pětadevadesáti procent. Právo nahlížet do stavebního archivu má zejména vlastník stavby, vždy po předchozí domluvě s příslušným pracovníkem stavebního úřadu a vyhledání archivních spisů je zpoplatněné. Nejčastěji této možnosti vlastník využívá zejména ve chvíli, kdy nemá doklady k povolení stavby ani výkresovou dokumentaci a uvažuje o nějaké změně stavby nebo potřebuje prokázat oprávněnost stavby v území, kde současně platný územní plán existenci stavby neumožňuje.

Andrea Říčková