Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Hurvínkovo říjnové stěhování

Za zrodem oblíbených postaviček musíme zamířit do Plzně, za jejich duchovním otcem profesorem Josefem Skupou. Loutkové divadlo českých Feriálních osad postrádalo výtvarníka a Skupa byl vyzván ke spolupráci. Tento vášnivý loutkař s výtvarným nadáním předložil v roce 1919 řezbáři Karlu Noskovi náčrtek, podle kterého o rok později spatřil světlo světa Josef Spejbl. Loutka, která ztělesňovala obecné lidské slabosti a nebyla přesně zařaditelná. Spejbl se měl čile k světu, a tak se 2. května 1926 stal v šesti letech otcem Hurvínka. Poprvé se představili divákům v zábavném přídavku představení komedie Počestný dům na scéně Loutkového divadla Feriálních osad v Plzni. Trochu nezbedného synka tenkrát vytvořil jako překvapení pro Skupu synovec K. Noska Gustav Nosek. V průběhu jara roku 1930 se Skupa rozhodl založit vlastní divadlo, které se stalo první profesionální loutkovou scénou u nás. Zároveň se rozhodl pořídit Hurvínkovi kamaráda, tedy kamarádku. Zrodila se Mánička, pro niž Skupa našel inspiraci v hovorné dcerce svého přítele. Na výtvarné podobě upovídané treperendy se podílel i Skupův žák Jiří Trnka. V témže roce k dřevěné partě přibyl ještě pes Žeryk. Autorem loutek byl opět G. Nosek, který se současně ujal také Žerykova partu a v dalších letech ho svědomitě „štěkal“. V únoru 1939 byla uvedena hra Kolotoč o třech poschodích, která byla zřejmou alegorií mnichovských událostí a také jedním z nejstatečnějších počinů české kultury té doby. Činnost divadla byla nuceně pozastavena. Po válce si Skupa za svůj nový začátek zvolil Prahu. Divadlo S+H našlo domovskou scénu 12. října 1945 v Římské ulici na Vinohradech. Od začátku padesátých let přenechával Skupa iniciativu mladším kolegům, zejména Miloši Kirschnerovi, kterému pozvolna svěřoval interpretaci Hurvínka. Účastí na festivalu v Bukurešti začíná expanze Spejbla a Hurvínka do světa. Do dneška navštívili třicet čtyři zemí čtyř kontinentů a promluvili dvaadvaceti jazyky. V roce 1956 předal Skupa žezlo Kirschnerovi, který se tak stal novým ředitelem souboru. O deset let později se k divadlu připojila Helena Štáchová, která se brzy ujala role Máničky a její ambicí bylo proměnit ji v moderní holčičku a to nejen charakterem, ale i herectvím, které by souznělo s interpretací Kirschnera. Vzájemná symbióza nastala nejen v případě Máničky, ale také v soukromém životě narozením dcery Denisy. Loutkovou čtveřici doplnila v roce 1971 paní Kateřina Hovorková alias bábinka. Premiérou představení pro dospělé S+H balancující a bilancující z pera Heleny Štáchové začíná další etapa divadla, které v polovině devadesátých let nalézá nový domov v Dejvicích. Štáchová se stala ředitelkou a pro další existenci souboru klíčovou tvůrčí osobností. Divadlo S+H za dobu své existence získalo mnoho ocenění, k nejcennějším patří zvláštní cena Thálie 2012 za celoživotní mistrovství v oboru loutkového divadla. Po smrti Štáchové v roce 2017 převzala vedení její dcera a dlouholetá dramaturgyně divadla. Denisa Kirschnerová dodnes řídí soubor, který svůj repertoár založil na hlavních postavách otce a syna, každý z nich zastupuje jednu generaci a její pohled na svět. Jsou hlavními aktéry civilních i fantastických příběhů a komentátory, kteří s nadhledem filosofují o základních životních otázkách a baví malé i velké diváky dnes stejně jako před sto lety.

Andrea Říčková