Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Poslední noc trolejbusů v Praze

Dopravní prostředek pohybující se po trolejbusové trati, který je poháněný elektrickým motorem, jež je do vozidla přiváděn pomocí dvou tyčových sběračů z vrchního trolejového vedení. Přesně takovým se mohli Pražané poprvé svézt v létě roku 1936, přičemž hlavní město bylo první, které tento způsob přepravy v naší zemi zavedlo. Jednalo se o linku mezi vozovnou Střešovice a Kostelem svatého Matěje na Hanspaulce. Trať byla dlouhá tři a půl kilometru a projetí z jedné cílové stanice do druhé trvalo třináct minut. Provoz se záhy osvědčil, a tak o tři roky později zahájila provoz trať spojující Anděl s Walterovou továrnou v Jinonicích. Další rozvoj trolejbusové dopravy v Praze pozdržela druhá světová válka, avšak po ní došlo k masivnímu zavádění těchto vozidel nejen v Praze, ale také v dalších českých a moravských městech. Na začátku šedesátých let u nás dosáhla trolejbusová síť svého maxima. Trolejbusy v Praze přepravily čtyřicet osm milionů cestujících, tedy nejvíc v historii a délka tratí činila šedesát dva kilometrů. Záhy se ale začalo nad osudem trolejbusů smrákat. Již v roce 1959 byla zrušena, respektive nahrazena autobusy, nejstarší trať ze Střešovic na Hanspaulku a podobný osud stíhal i ty další. V Praze se rozběhly rekonstrukce silniční sítě, kvůli kterým bylo několik trolejbusových tratí dočasně uzavřeno, a navíc zastarávala i vozidla. Po celou dobu provozu trolejbusů v Praze křižovaly město pouze vozy československých značek, a to od společností Škoda, Tatra a Praga. Výroba značky Tatra ale byla zrušena, nové trolejbusy Škoda nebyly do Prahy vůbec objednány a prototyp Praga TOT byl vyřazený z provozu. Podíl trolejbusů na celkové dopravě tak klesal, až se osudné noci z 15. na 16. října 1972 vrátil do vozovny poslední z nich. Dopravu ovládly moderní autobusy Karosa a budování sítí metra navíc přineslo novou koncepci městské hromadné dopravy, která za páteř považovala právě podzemní dráhu doplněnou tramvajemi a autobusy. Zatímco vloni hned pět měst v republice slavilo sedmdesáté výročí zahájení trolejbusového provozu, Praha si připomněla padesát let od jeho ukončení. Důkazem zašlé slávy trolejbusů je několik pomníčků rozmístěných v hlavním městě. Například vůbec první pražskou trať připomíná v Šárecké ulici památník tvořený dvěma původními renovovanými sloupy a nově zavěšeným převěsem s krátkou částí trolejového vedení. Na místě bývalé trolejbusové smyčky Orionka, odkud jezdila naopak poslední pražská trolejbusová linka číslo 51, byl před třinácti lety v říjnu odhalen pomník. Motorová vozidla, která jsou v Čechách a na Slovensku zařazena jako drážní, si můžeme prohlédnout také ve vozovně Střešovice, která byla vystavěna v roce 1909 pro tramvaje a dnes je využívána jako Muzeum městské hromadné dopravy. Nalezneme tady dva provozuschopné exponáty – Tatru T400 a Škodu 8 T. K vidění je tady také mimořádně cenný trolejbus Praga TOT č. 303, který byl v roce 1936 do Prahy dodaný jako jeden z prvních tří kusů. 

Andrea Říčková