Jak vyzrát nad vadnou věcí
Každému z nás se určitě někdy stalo, že si koupíme věc, která v záruční době vykáže vady - stejně tak se stává, že si necháme opravit domácí spotřebič, automobil, chalupu nebo kabát a oprava není řádně provedena. V této chvíli si každý musí uvědomit, že má právo na to, aby v záruční době byla vada odstraněna nebo výrobek vyměněn. Základním předpokladem úspěšnosti našeho počínání je však to, že budeme mít v ruce doklady prokazující, co jsme si koupili, kde jsme to koupili a za jakou částku. Stejně tak potřebujeme doklady o opravě - kolik stála, co jsme si přáli opravit a také kdy mělo být hotovo. Pokud takové doklady nemáme, ať už proto, že jsme věc koupili na trhu a trhovec nám doklad nedal, nebo proto, že oprava byla provedena řemeslníkem, který nám slíbil slevu, když nebudeme doklad požadovat, pak zapomeňme na jakékoliv reklamace. V zásadě je důležité vědět, že musíme mít vždy nejlépe listinné doklady, které mohou sloužit v případném sporu jako důkaz prokazující naše nároky. Často se stává, že si v obchodě řádně koupíme nějakou věc, zaplatíme požadovanou cenu, ponecháme si doklad o zaplacení a v záruční době, která je ze zákona dvouletá, se nám věc rozbije nebo poškodí nebo jednoduše přestane fungovat. Pak se musíme s dokladem o zaplacení dostavit do prodejny a nejlépe písemně uplatnit nároky na odstranění vady. Jestliže v mezidobí prodejce třeba zanikl, tak máme právo reklamovat vadné plnění i od výrobce. Nezřídka se stane, že před koncem záruční doby přijdete například s nějakým oblečením nebo s botami a reklamujete toto zboží a prodavači se vás snaží odbít, že si můžete dojít vedle k ševci a že vám to švec spraví a oni vám proplatí opravu. Nikdy se s takovým nespokojte a ani na něj nikdy nepřistupujte. Je věcí prodávajícího, aby odstranil vadu, protože necháte-li někoho třetího zasáhnout do výrobku a odstranění vady se vám nebude zdát dobré nebo se nepodaří, pak vám prodejce řekne: „No, ale do toho jste si zasáhl sám a nemáte nárok na další opravu nebo vrácení zboží či dokonce vrácení peněz.“
V každém obchodě s vámi musí sepsat reklamační protokol a originál reklamačního protokolu by měl dostat každý kupující a prodávající by si měl nechat pouze kopii. Nejzazší lhůta na odstranění vady nebo výměnu věci je 30 dnů a trvejte na tom, aby vám v rámci této lhůty byl výrobek buď vrácen opravený, nový, a nebo vráceny peníze.
Komplikovanější je situace při odstraňování vad díla. Nechal jste si ušít nový kabát nebo opravit rekreační nemovitost a zjistíte, že práce nebyly provedeny řádně. Jestliže se jedná o zjevné vady, tedy vady, které můžete zjistit na pohled (to znamená, že máte špatně vymalováno a jsou tam šmouhy), je nejlepší vůbec takové dílo nepřebírat a trvat si na tom, že musí být provedeno řádně. Také není vhodné, abyste zaplatili byť část, dokud vám není dílo předáno perfektní. Může se ale stát, že se vám vady objeví později. Jedná se o skryté vady a takové vady pak musíte reklamovat v okamžiku, kdy se objeví v záruční lhůtě. Jedná se o vady, kdy si například necháte opravit střechu a začne vám do ní téct. Není ale možné zaměňovat vady díla s jeho stářím a obvyklým opotřebením. To jsou dva zcela rozdílné instituty a je třeba vždy vědět, o co se jedná. V této souvislosti je doporučována vždy porada s odborníkem, aby bylo přesně možné specifikovat jednotlivou vadu a její důsledky.