Dovolená za trest
Blíží se doba dovolených, což znamená, že se můžeme těšit na příjemné lenošení u vody, užívání si drinků na pláži nebo absolvování dlouhých pochodů na horách. Kromě příjemných zážitků se ale může stát, že nás budou čekat i zážitky méně příjemné.
Co se stane, když si objednáte dovolenou u CK Neschopný a Ztroskotal? Na co máte nárok, čeho se můžete domáhat a jaké jsou povinnosti takové cestovní kanceláře?
Podle občanského zákoníku má pořadatel, tedy cestovní kancelář, povinnost nahradit škodu, která vznikne zákazníkovi, ale také újmu za narušení dovolené. A to zejména v případech, byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.
Co tedy znamená taková ztráta radosti z dovolené a kdy vám musí CK zaplatit újmu za narušení dovolené?
Není to samozřejmě každá nepříjemnost, která se nám přihodí na dovolené, je to pouze v případě, kdy CK poruší své povinnosti tak, že vám to znepříjemní pobyt objektivně. Dokonce na to existuje tabulka - tzv. Frankfurtská tabulka slev, kterou vydal Zemský soud ve Frankfurtu a kterou se podpůrně řídí i české soudy.
Co tedy máte dělat, když jste si koupili zájezd, dorazili jste do destinace a zjistili, že ačkoliv vám slibovali výhled na moře, tak máte výhled pouze na parkoviště, že hotel nemá vybavení, jaké vám slibovali, a že dokonce ani není tam, kde podle katalogu být měl?
V takové situaci nesmíte zaváhat a musíte tyto vady okamžitě vytknout, a to u osoby, kterou máte uvedenou v potvrzení o zájezdu nebo ve smlouvě. Nejčastěji je to delegát na místě samém. Je to proto, aby CK mohla případně nedostatky vyřešit již na místě samém a vás třeba přestěhovat do správného hotelu. Poté, co se vrátíte, můžete podat písemnou reklamaci a žádat o slevu. CK má 30 dní na to, aby se s vaší žádostí vypořádala, a v případě, že vám nevyhoví, pak se můžete obrátit se svou žádostí k soudu. S podobnými žádostmi se na soud již obraceli jiní a celkem úspěšně.
Když tedy zákon hovoří o újmě za narušení dovolené, co tím vlastně myslí?
Jsou to situace, kdy rekreanti například uvízli několik dní na letišti nebo byli ubytováni v nevyhovujícím hotelu, a obdobné zásadní situace, které žádný z nás na dovolené nechce zažít. Při určování výše kompenzace se přihlíží i k takovým věcem, zda se nejedná o dovolenou s nějakým speciálním účelem. Například o pokaženou svatební cestu nebo cestu kolem světa, kterou člověk absolvuje jednou za život. I když Frankfurtská tabulka slev není pro české soudy závazná, není špatné do ní nahlédnout, když člověk uvažuje o tom, jak vysokou slevu bude požadovat. Podle této tabulky např. pokud je pokoj bez slibovaného výhledu na moře, pak se sleva poskytuje ve výši 5-10 %. Jestliže jste měli slíbenou klimatizaci a nebyla poskytnuta, je to 10-20 %. Pokud vás trápil hmyz, ať už švábi, nebo komáři, pak je to 10-50 %, pravděpodobně v závislosti na intenzitě takového trápení.
Slíbili vám klidný hotel a klidnou lokalitu a jste ubytováni vedle diskotéky?
Za takový hluk v noci je možné se dožadovat slevy ve výši 10-40 %. Pokud zcela chybí bazén nebo je špinavý, i když vám byl slíben, je to 10-20 %. V každém případě lze jen doporučit, abyste neváhali a veškerá pochybení a nedostatky si dokumentovali, fotili a natáčeli na video a hlavně abyste o nich co nejdříve informovali delegáta, a to nejlépe písemně. To proto, abyste měli zajištěn důkazní materiál, který předložíte při reklamaci, nebo když nebude domluva možná, tak u soudního jednání.