Co vše vás čeká při změně banky?
Pro změnu banky je vhodné se rozhodnout, pokud vaše současná banka zatěžuje váš bankovní účet různými poplatky, které v jiné bance nejsou. Na internetu je velké množství srovnávačů, které jsou velmi detailní a pomohou vám zorientovat se v nákladovosti jednotlivých bank a jejich balíčků běžných účtů. Vedle poplatku za vedení účtu pozorně sledujte, jaké další služby, které využíváte, jsou a nejsou zpoplatněné nad rámec daného balíčku. Kromě měsíčních poplatků je dobré zvážit, zda vám nová banka nabídne stejný komfort, na jaký jste zvyklí. Některé nové „internetové“ banky s malým množstvím poboček pro vás mohou znamenat časté zdlouhavé cestování, pokud vyžadujete častou návštěvu pobočky a jste zvyklí na pravidelné konzultace s osobním bankéřem.
Pokud se pro změnu banky rozhodnete, čeká vás relativně lehký proces. Nutnou administrativu vám ulehčí tzv. „Kodex mobility“ z dílny České bankovní asociace. Kodex mobility je velmi užitečný nástroj, který odbourává spoustu administrativy. Banka, ke které přecházíte, například zařídí zrušení starého účtu, zřídí trvalé příkazy, inkasa, a to vše vyplněním jediného formuláře. Důležitým pravidlem Kodexu mobility je povinnost bank informovat své klienty o možnostech změny. Princip této služby spočívá v tom, že nová banka provede přestup do jiné banky za klienta sama.
Jakmile se rozhodnete pro změnu banky, stačí u nové banky založit účet a vyplnit formulář „Žádost o změnu banky“. S jeho pomocí můžete u původní banky zrušit trvalé příkazy a inkasa a nechat jejich seznam poslat do nové banky. Zároveň dojde k výpovědi smlouvy u původního účtu a zřízení všech příkazů a inkas ze seznamu u nové banky. Celý proces změny banky trvá minimálně 15 pracovních dnů, lepší je ale počítat s měsíční lhůtou.
Proces přestupu od jedné banky ke druhé s využitím Kodexu mobility je zdarma. Některé banky vám také uhradí poplatky za převod a zrušení účtu, které původní banka může účtovat. Znát potřebujete jen číslo původního účtu a mít s sebou občanský průkaz. Než žádost o změnu banky podepíšete, vytvořte si přehled všech využívaných služeb a plateb. Přehled lze zpravidla jednoduše vytvořit z internetového bankovnictví.
Na co byste hlavně neměli zapomenout:
- trvalé příkazy
- inkasa
- platební karty
- šablony častých plateb
U všeho si zapište čísla účtů, částky, případné limity (u inkas), variabilní symboly, specifické symboly, frekvenci plateb, den platby a do kdy příkaz platí. Podobně postupujte i u platebních karet. Po realizaci změny účtu zkontrolujte nastavení nového účtu. Dále ověřte, že zrušení běžného účtu ve staré bance proběhlo v pořádku a na původním účtu nezůstal žádný dluh, byť by se mělo jednat o korunové záležitosti.
Co může změnu banky komplikovat?
Největším problémem jsou různé dluhy, které můžete u staré banky mít. Může se ale jednat i o další produkty svázané s používáním bankovního účtu. Pokud rušíte starý účet ve spěchu nebo s negativními emocemi, kdy vás původní banka po dvaceti letech rozčílila, tak si před zrušením účtu rozhodně stáhněte kompletní výpisy z účtu. Jakmile totiž dojde ke zrušení starého účtu, nebudete mít dostupnou historii starých výpisů z internetového bankovnictví. Pokud je chcete zachovat, je vhodné je buď vytisknout nebo udělat export do vašeho počítače včetně zálohy.