Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Je bezpočet hvězd, ale jen jedna je čokoládová

Také letos se v prosincovém vydání budeme věnovat jednomu z témat, která jsou dost úzce spojena s vánočními svátky. Čokoláda bezesporu patří k nejpopulárnějším sladkostem na světě a čokoládové vánoční kolekce zase k nejprodávanějšímu vánočnímu zboží u nás. A právě o kolekcích, i když nejen o nich, jsme si povídali s Andreou Brožovou a Renatou Popelkovou ze společnosti Nestlé. Pojďme se ale nejdříve projít dlouhou a zajímavou čokoládovou historií. Věřili byste, že se píše už tisíce let?

Nejstarší vědecký důkaz o používání kakaa k výrobě nápoje je starý 2 800 let. Pochází z vykopávek v Hondurasu, kde byly nalezeny střepy keramiky. Na nich byla patrná vrstva prášku, který obsahoval theobromin, hořký alkaloid kakaovníku. Původní indiánský nápoj z kakaových bobů byl hořký. Aby se tato hořká chuť potlačila, začali Indiáni do nápoje přidávat koření nebo semena stromů. Ta sice tolik neovlivňovala chuť, ale rozemletá nápoj zahustila. Od 2. poloviny 16. století, kdy údajně v Mexiku napadlo dvě jeptišky přidat do nápoje cukr, se pije tento kakaový nápoj sladký. Změnilo se i koření, začala se používat skořice, hřebíček, vanilka, květ pomerančovníků, později mandle nebo lískové oříšky. Takto ochucený nápoj si získal daleko větší popularitu. Byl to ale stále jen nápoj. K pevné čokoládě ještě chybělo několik století. Jíst se čokoláda dá zhruba 180 let. Vděčíme za to Coenraadu van Houtenovi. Ten v roce 1828 vynalezl způsob, jakým oddělit z kakaové hmoty kakaové máslo, takže se na obzoru objevila čokoláda tabulková. První vyrobila o necelých dvacet let později anglická firma J. S. Fry & Sons. Pak už čokoládu čekaly jen dvě opravdu významné změny. Švýcar Daniel Peter použil při výrobě sušené mléko a po několika letech, za vydatné pomoci pana Nestlé, spatřila světlo světa čokoláda mléčná. Prodávat se začala v roce 1875. V roce 1879 ve švýcarské čokoládovně Lindt přidali do výroby čokolády další fázi, konšování, při kterém získává čokoláda svou jemnost. A to byl konec velkých revolucí. Byly jen drobnější novinky – měnily se příchutě, náplně, tvary... A u nás? Nejstarší čokoládovna byla v Praze otevřena už v roce 1809 v Kozí ulici. Otevřel ji František Černoch a jmenovala se Luna. Ale první, taková napůl legální dílna byla na Starém Městě, v ulici Kamzíková, kde je dnes restaurace U Černého slunce. Postupem času začaly vznikat další firmy. I ta s hvězdou.

Andreo, můžete nám v krátkosti říci, jaká je historie vánočních kolekcí?

Vánoční kolekce jsou součástí tradice zdobení stromečku, která k nám přišla v 19. století z Německa a rychle u nás zdomácněla. Stromečky se zpočátku zdobily slaměnými ozdobami, ovocem, mašlemi, kořením nebo doma vyrobeným cukrovím. Vánoční kolekce se začaly vyrábět po roce 1880. Původně nešlo o čokoládové cukrovinky, ale spíš o arabesky nebo nějaké cukrovinky nečokoládové. Budeme-li hovořit o skutečně čokoládových kolekcích, tak ty jsou spojeny s výrobou čokolády na území naší republiky od roku 1896. To si František Maršner založil první továrnu na orientální cukrovinky a začal stavět závod na Královských Vinohradech. Tehdy se poprvé začala vyrábět čokoláda a o rok později i duté figurky jako vánoční cukrovinka a vánoční zboží. Úplně původní vánoční čokoládové cukrovinky se tedy pojí s rokem 1897. Kolekce nevypadaly tak, jak je známe dnes. Byly to tvary cukrovinek, které reflektovaly, zejména v období první republiky, hospodářskou situaci u nás. To znamená, že ve tvarech figurek dominovala autíčka, kola, botičky... Byly to tvary, které s vánočními svátky až tak spojené nebyly, ale odrážely spíš hrdost na hospodářskou situaci. Byly s cukrářskou polevou nebo se ručně zdobily. Do staniolu se začaly balit o několik let později. Stejně tak balení kolekcí bylo jiné. Krabice byly čistě bílé a dávaly se do balicího papíru. To byla taková rarita. Na design tohoto balicího papíru se využívaly umělecké dovednosti malíře a grafika Zdeňka Rykra. V té době vánoční kolekce zažívaly velký rozkvět a byla po nich velká poptávka. Dnes se snažíme o to, aby všechny tvary byly uzpůsobeny motivům českých a slovenských tradic, takže v kolekcích jsou rybičky, podkovy, zvonečky... Vánoční kolekce tak, jak je známe my, tedy s možností je zavěšovat na vánoční stromeček, jsou ryze české a slovenské specifikum. Jak jsme zmínili, ta tradice trvá od 19. století, nicméně zdobení stromečku čokoládovými figurkami je česká a slovenská rarita. Se zvyšující se poptávkou po čokoládových výrobcích šly už v období první republiky ruku v ruce investice do strojové výroby, která postupně nahradila výrobu ruční. V březnu 1914 byla zaregistrována značka Orion, což znamenalo novou éru a budoucnost pro vysoce kvalitní čokoládu. Výrazným symbolem značky se stala čtyřcípá hvězda, jejímž autorem je již zmíněný Zdeněk Rykr.

Vyvážíme naše čokoládové kolekce také do zahraničí?

Kolekce vyvážíme například do Anglie nebo do Irska. Tam si je především ve specializovaných českých obchůdcích mohou koupit Češi žijící v zahraničí. Zájem o naše kolekce ale neprojevují zdaleka jen naši krajané.

V jakém objemu se dnes vánoční zboží vyrábí?

Budeme-li hovořit o vánočním zboží celkově, tak se nyní pohybujeme v množství okolo 1,5 tisíce tuny. Výroba kolekcí dosahuje téměř 500 tun. Tato čísla napovídají, že jde o vysokoobjemové zboží, které je pro zdejší trh specifické a je velmi žádané.

V posledních letech podléhá vánoční výzdoba módním trendům. Jeden rok ladíme do barvy zlaté, další do fialové... Týká se to i kolekcí?

Určitě. Stále si ověřujeme, zda kolekce jsou v daném provedení atraktivní. Řešíme nejen designy staniolů, ale také barevnost. Nyní nabízíme čtrnáct kolekcí. Jsou to kolekce figurkové, které jsou určeny především pro rodiny s malými dětmi. Zde se zaměřujeme hlavně na to, aby bylo na první pohled patrné, že jde o duté figurky a jaký druh čokolády se v dané kolekci skrývá. Vzhled figurek i celého balení je uzpůsoben cílové skupině. Potom nabízíme kolekce, kde je směs dutých i plněných figurek. To jsou kolekce, jejichž design vychází z atmosféry tradičních českých Vánoc. Co se týká barevnosti, nabízíme kolekce modré, červené, stříbrné a zlaté. Prověřovali jsme, zda by byl zájem o jiné barvy, nicméně stále se ukazuje, že výše uvedené čtyři zákazníkům vyhovují nejlépe. Už proto, že se dají i velmi dobře kombinovat.


Kdy začínáte s výrobou kolekcí a vánočního zboží?

Mám pocit, že ještě nestačíme vybalit věci z dovolené a z regálů obchodních center už na nás pokukují čerti a andělé. Protože se jedná o skutečně velké objemy, začínáme s výrobou už v létě. Navíc někteří naši zákazníci, především obchodní řetězce, skutečně chtějí toto zboží začít nabízet už začátkem nebo v polovině září.

Jak je to s novinkami v sortimentu?

Pokud nápad nevzejde přímo od spotřebitelů – některé vznikají právě na základě jejich podnětů, potřebujeme samozřejmě mít nějaké „záruky“, že tato novinka bude úspěšná. Proto se, dříve než je novinka zařazena do výroby, dělají spotřebitelské testy. Vzorek spotřebitelů výrobek ochutná a dá nám jakési hodnocení s připomínkami, které se snažíme akceptovat, abychom spotřebitelům co nejvíce vyhověli.

Zařadili jste nějakou novinku i do letošní vánoční nabídky?

Určitě. A ne jednu. Týkají se i vánočních kolekcí, které jsme upravili tak, aby ještě více odpovídaly přání zákazníků. Úplné novinky u vánočního zboží jsou například zlatý kapřík se stužkou a rolničkou, což je dutá figurka z mléčné čokolády, nebo dvoupatrová figurková kolekce rovněž z mléčné čokolády. Řadu novinek zaznamenají nakupující také v kategorii mikulášského sortimentu. Kde se vánoční sortiment vyrábí? Výroba vánočního zboží je soustředěna do Olomouce, do továrny Zora. Využíváme ještě jedné továrny v Maďarsku, která má speciální technologie na výrobu dutých figurek. Tam dovážíme naši čokoládovou masu z továrny Zora, takže se jedná o český výrobek s naprosto totožnou chutí.

Kolik lidí se na tak značném objemu výrobků podílí?

Samozřejmě, když se zařazuje do výroby vánoční sortiment, musí se počet zaměstnanců zvýšit. V tu dobu je to okolo tisícovky pracovníků.

Renato, vyrábíte kolekce i z bílé čokolády?

Ano. Naleznete ji ve stříbrné kolekci. Není to ale kolekce výhradně z bílé čokolády, je to mix bílé a mléčné. V červené kolekci naleznete duté nebo plněné figurky z hořké čokolády. Těm, kteří se nemohou rozhodnout, je určena kolekce zlatá, která je variací mléčné a hořké čokolády.

Kolikaprocentní čokoládu v kolekcích najdeme?

U mléčné čokolády garantujeme obsah kakaové sušiny minimálně 25 %, u čokolády hořké je to 39 %. Přesné složení je samozřejmě na obalu kolekcí. Nabízíme ale i jednotlivé figurky, kde bývá popis složení v podobě skládacího štítku, takového malého leporela. Ve vánočním balení najdeme i jiné, kolekcím podobné výrobky. To je pravda. Ve vánočním balení si může zákazník koupit také želé bonbóny. Jde hlavně o arabesky, ty se vyrábějí ve dvou závodech – Zora a Sfinx.

Pro vás výroba zboží pro letošní Vánoce končí. Přemýšlíte už o tom, čím nás překvapíte příští rok?

Vývoj výrobků pro rok 2016 i jejich designu už je opravdu v plném proudu. Celé portfolio na příští rok se bude prezentovat od března až do léta. Pokud jde o zcela nový výrobek, tak ten proces trvá zhruba jeden a půl roku, jde-li o menší úpravy, které příliš nezasahují do receptury nebo do finální podoby výrobku, začínáme na změnách pracovat tak rok dopředu. Čokoláda a výrobky z ní k nejkrásnějším svátkům roku neoddělitelně patří a všichni věříme, že to tak zůstane.

Všem čtenářům STOPu přejeme, aby je životem provázely jen hvězdy štěstí.

Eva Černá