Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

STALO SE V PROSINCI

Vánoční přání Člověk je tvor společenský, a i když nám to tak občas nepřipadá, kontakt s lidmi je solí našeho života. Potřebu být si nablízku cítíme o to víc v právě probíhajícím čase adventu a vánočních svátků. Ne vždycky je to ale možné, neboť ti, které bychom chtěli vidět nebo obejmout, od nás bydlí na kilometry daleko, nezřídka i za velkou louží. Od druhé poloviny devatenáctého století nám alespoň trochu usnadňuje spojení s blízkými jednak vynález telefonu a taky o něco poetičtější způsob – psaní pohlednic. Generace dříve narozených považovala a leckdy stále považuje za naprostou samozřejmost k příležitosti narozenin, svátku, Velikonoc či právě Vánoc zasílat širší rodině a přátelům pohledy. Přeci jen pro ty mladší – hovoříme o tenkém tvrdém listu obdélníkového tvaru, který má z jedné strany obrázek a z druhé místo pro psaný vzkaz. Zpočátku sloužily pohlednice jako propagační materiál a první taková reklamní se objevila v roce 1872 ve Velké Británii. Fotografie nově postavené Eiffelovy věže v letech 1889-1890 potom daly podnět k mohutnému vydávání pohlednic obrázkových a na příštích sto let jim zajistily zlatý věk. O jejich nesmírné popularitě svědčí také fakt, že pro zálibu ve sbírání a studiu pohlednic vznikl pojem filokartie a vedle filatelie je jedním z nejrozšířenějších sběratelských koníčků. Oba tyto sběratelské obory se často propojují, neboť není šťastnějšího filokartisty než toho, který najde dobovou pohlednici se starou poštovní známkou, kterou může nabídnout kolegovi filatelistovi. Postupný, ne snad zánik, ale odsun této formy komunikace na druhou až třetí kolej znamená datum 3. prosince 1992. Mladý softwarový inženýr Neil Papworth odeslal tehdy ze svého počítače na mobil šéfa britského Vodafonu krátký text, ve kterém stálo Merry Christmas, tedy v překladu veselé Vánoce. A právě tento kratičký vzkaz označujeme za první krátkou textovou zprávu, neboli SMS, na světě. Ačkoli Neil nepovažoval tento akt za nějaký významný milník a znamenal pro něj pouze fakt, že software, na kterém se svým týmem více než rok pracoval, byl funkční, odstartoval zcela novou éru komunikace. U nás jsme si museli na první textovku ještě čtyři roky počkat, a přestože rozmach nebyl tak raketový, pohybovaly se meziroční nárůsty v řádu několika desítek milionů zpráv. Typickým rekordním obdobím bývaly vždy Vánoce a Nový rok. Například v roce 2000 se během vánočního týdne odeslalo na dvacet sedm milionů SMS. Však také jedním ze zásadních kritérií, podle kterých se ještě před dvaceti lety posuzovaly mobilní telefony, bylo, jak pohodlnou mají klávesnici. Ovšem už i textovky jsou dnes vlastně babičky. Jejich postupný ústup ze slávy má na svědomí velká generační obměna mobilních zařízení a internetové messengery jako je WhatsApp, Viber, Messenger a mnoho dalších platforem. Tyto aplikace využívá celosvětově čtyři miliardy lidí, což se projevuje i ve statistikách, které ukazují postupný odliv SMS ve prospěch datových přenosů. 

Lhostejno, zvednete-li telefon, koupíte pohlednici s Ladovým obrázkem, nebo pošlete textovku či datovku. Důležité je, že někomu, kdo nemůže lovit kosti z kapra a rozbalovat dárky s vámi osobně, dáte najevo, že (nejen) během nejkrásnějších svátků v roce na něj myslíte a že jej máte rádi. 

Andrea Říčková