Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Vánoční dárky

Každý z nás někdy zažil zklamání, když pod vánočním stromkem nenašel dárek, o který si Ježíškovi napsal, a místo toho objevil dárek sice krásně zabalený, ale měkký.

Dá se s tím ještě něco dělat?

Ano i ne. Pokud nakoupíme dárek v kamenném obchodě, tak ho vrátit jen tak nemůžeme. Pokud ale objednáváme online, pak dárek můžeme vrátit do 14 dnů. Doporučujeme, aby to byl ověřený e-shop, mluvíme samozřejmě o online obchodu českém, protože čínské obchody se budou řídit zpravidla čínskými zákony, a úspěch tam nemusí být zaručen.

Když říkáme, že zboží lze vrátit do 14 dnů, co to přesně znamená?

Je to doba, která začne běžet od převzetí zboží nebo v případě, že zboží sestává z několika částí od obdržení poslední dodávky. 

A co v případě, že je to nějaká forma předplatného? 

Pak je možné odstoupit od první dodávky a lhůta 14 dnů běží od doručení první zásilky.

Odstoupili jsme od smlouvy. Co dál?

Do dalších 14 dnů musíme zboží poslat zpátky. Pokud se nejedná o nějaké neskladné zboží, pak ho posíláme zpět na vlastní náklady.

V případě, že by došlo před vrácením k nějakému poškození zboží, pak prodávající může požadovat náhradu za takové poškození.

On-line obchody mají kromě toho, že musí akceptovat toto odstoupení od smlouvy bez jakéhokoliv důvodu, ještě další povinnosti.

Jednou z nich je, že musí na svých stránkách při uzavírání smlouvy obchodník zákazníka o právu odstoupit od smlouvy poučit. Pokud tak neučiní, není zde lhůta k vrácení zboží 14 dní, ale 1 rok a 14 dní.Proto je dobré na stránkách číst i drobná písmenka.

Je to možné vždy?

Ne všechny dárky a ne všechno zboží se však dá vrátit. Když objednáte někomu třeba tričko s potiskem nebo hodiny s věnováním, a je tedy ta věc upravena na přání, pak ji nelze vrátit. Stejně tak nelze vrátit potraviny nebo květiny, protože se rychle kazí, věci vybalené z obalu, které nelze z hygienických důvodů vrátit, jako je třeba vybalený kartáček na zuby, noviny a časopisy, pokud nejde o předplatné.

Stejně tak nelze vrátit lístky do divadla na konkrétní termín a samozřejmě nelze vrátit žádné zboží, které bylo koupeno v kamenné prodejně, leda by se k tomu sám obchod zavázal. Nelze také zapomenout na jednu věc. Jak kamenné, tak on-line obchody mohou zákazníkovi nabídnout delší lhůtu na odstoupení od smlouvy a další výhody. Nemohou však lhůtu nikdy zkrátit. Je samozřejmě otázkou, zda má každý nervy na to, aby riskoval objednání dárku v tak krátké lhůtě před Vánocemi, aby je případně do 14 dnů po doručení ještě stihl vrátit. Možná pak jsou nejlepší takové dárky, které se dají sníst. 

Jaroslava Šafránková, Advokátní kancelář Šafránková & VrbaW