Jak se rodí časopis
Jak se rodí časopis
Už v dubnovém čísle jsme vám v článku o tom, jak vzniká STOP, slíbili rozhovor s lidmi, kteří mají na svědomí grafické zpracování našeho zpravodaje. Zatímco redakce vytvoří z článků pestrou housenku, grafici ji musí „zakuklit“, aby pak mohl z tiskárny vylétnout krásně barevný motýl - hotový časopis.Už pěknou řádku let se s tímto úkolem téměř každý měsíc „perou“ grafici Martin Bušek a jeho maminka Hana Bušková. Protože v době přípravy STOPu jsou vždy plně zaneprázdněni, museli jsme je vyzpovídat v létě, kdy mají alespoň trochu volněji.
Jak dlouho už grafickou úpravu STOPu děláte a co je na této práci pro vás nejtěžší? Hana: Už deset let, od roku 1996. První vydání STOPu byla černobílá s jednou doplňkovou modrou barvou a STOP měl maximálně 16 stránek. Pamatuji se, že tehdejší redaktor pan Baudyš nosil k nám domů kupu podkladů – někdy i rukou psaných – a pár fotografií. Texty se přepisovaly do počítače, fotografie skenovaly a byli jsme rádi za „písíčko“. Dnes grafik nemusí vytáhnout paty z domu. Všechno se dá poslat po síti, včetně celého hotového čísla až do tiskárny.
Martin: Já jsem se do „výroby“ zapojil na podzim 1997. Od té doby STOP velmi ztloustnul, však také obsahuje mnohem víc textu i obrázků – poslední například 107 fotografií, 95 článků a 78 inzerátů... Skoro dvakrát tolik, než když jsem začínal. A to je asi to nejtěžší – dostat na stránku všechno, co tam má být a ještě aby to i slušně vypadalo. Díky příliš velkému množství materiálů se to někdy nedaří a na grafické úpravě je to podle mne bohužel znát. Kdybych si jako grafik mohl k současnému počtu textů a fotografií určit počet stránek, a to tak, aby STOP vypadal podle mých představ, měl by ještě o dvacet stran víc.
Jak probíhá vaše práce na STOPu?
Hana: V týdnu připravujeme – Martin inzeráty, já stránky se stálou grafickou úpravou. Pak celý víkend lámeme stránky. U počítače sedíme spolu: já hlídám texty a fotografie, Martin je tam musí všechny dostat. Někdy si vjíždíme do vlasů – já šetřím každý centimetr plochy a Martin zase bojuje o větší prostor pro fotografie a velkorysejší grafickou úpravu. V dalším týdnu den co den děláme další stránky, opakované korektury... Teprve druhou neděli večer je hotovo a STOP se posílá do tiskárny.
Co vás na té práci nejvíc baví?
Hana: Náš život se už řadu let řítí „od STOPu ke STOPu“. Podle STOPu plánujeme víkendy i dovolenou, a dokonce i takové události jako je svatba! I naši kamarádi se obligátně ptají: „Stopuješ, nebo máš volno...?“ Ale neumím si představit, že by to bylo jinak. Když někdy projíždím Prahou 13, mám důvěrný pocit, že jsou to místa, která znám a která jsou mi blízká. Vlastně znám Prahu 13 v mnoha ohledech lépe než Prahu 4, kde léta bydlíme. STOP je víc, než jen práce. Je to už součást našeho života...
A jak se vám spolupracuje s redakcí?
Hana: Když je něco dobrovolně součástí vašeho života, tak vás to musí bavit. A to se týká i spolupráce s redakcí, zejména s Evou Černou. Díky počítačové technice se moc často nevidíme, ale víme o sobě. V „horkých deseti dnech“ si voláme i několikrát denně, někdy i o půlnoci. Přes občasné infarktové situace víme, že to nakonec zvládneme, protože se na sebe vzájemně můžeme spolehnout. Jinak bychom nemohli spolupracovat již více než deset let!
Vážení diváci, vysílá TV 13
Domácí televizní kanál obyvatel Prahy 13, který lze zachytit v zásadě v rámci celé městské části, už vysílá více než rok. Dramaturgyně a šéfredaktorky programu TV 13 Martiny Jirákové jsme se zeptali:Jak jste ten rok prožili?
Ze zkušebního provozu jsme přešli na plnokrevné vysílání. Uplynulý rok jsme prožili hekticky, protože spolu s vysíláním krystalizoval i realizační tým, což bylo minimálně stejně náročné. Program dnes produkuje šest stálých pracovníků a čtyři externisté. Další dva lidé pak mají na starosti jeho technickou podporu. Je to takřka rodinný tým, který klade na své členy poměrně vysoké nároky. Každý například ovládá minimálně dvě související profese. Dramaturg je zároveň šéfredaktorem, režisér edituje celé vysílání, redaktoři i kameramani ovládají střih, produkce neorganizuje pouze natáčení, ale zajišťuje veškeré zázemí.
Diváci si často pletou dva programy z vaší produkce – Aktuality Prahy 13 na UPC a zpravodajství TV 13. Jaký je mezi nimi hlavní rozdíl?
Aktualitám bylo letos již sedm let. Je to půlhodinový zpravodajský týdeník produkovaný pro kabelovou televizi, dnes pro UPC. TV 13 je domácí zpravodajsko-publicistický televizní kanál, který vysílá 24 hodin denně.
Pro ty, kdo vysílání TV 13 ještě neznají: Jakou má program v současné době strukturu?
Hlavním pořadem denního vysílání je Třináctka, dvouhodinový magazín pro obyvatele Jihozápadního Města. Její první polovina je laděna zpravodajsky a druhá publicisticky. Je obměňována vždy v sobotu a kromě poměrně detailního místního zpravodajství přináší i náměty odjinud z metropole. V noci vysílání nahrazuje aktuální videotext a fotogalerie, do níž přispívají i diváci TV 13.
Na jaké novinky se mohou diváci těšit od září?
Třináctka bude rozdělena do čtyř navazujících bloků. První, zpravodajský, bude střídat publicistika z Prahy 13, následovaná společenskými, kulturními a sportovními tématy. Každý měsíc budeme v publicistickém seriálu sledovat jedno téma. Každé vysílání bude obsahovat medailón nebo větší průřezovou kulturní reportáž. O některých komunálních či místních problémech chceme besedovat ve studiu s kompetentními lidmi. Od září bude vysílání TV 13 obohaceno o magazín Bydlíme v družstevním, měsíčník zabývající se starostmi, ale i radostmi obyvatel družstevních bytů. Další novinkou bude čtení z periodik – i tam vycházejí zajímavé materiály, na něž chceme upozorňovat. Pokud se podaří zlepšit technické řešení přenosu signálu od nás k vysílači, obohatíme týdenní bloky o aktuální denní zpravodajství, vstupy a množství dalších aktuálních prvků, které ho ještě zatraktivní.
Máte nějakou zpětnou vazbu, ohlasy od diváků?
Diváci nám dávají náměty, informují o dění v jejich ulicích a zvou nás na své akce a události. Některé divácké podněty jsme zapracovali do programu. Zpětná vazba je důkazem, že obyvatelé Prahy 13 svůj domácí televizní kanál znají a sledují. Každý divácký ohlas, i negativní, stejně jako veškeré náměty a pozvánky, velice vítáme. Nejlepší je napsat na namet@avpark.cz nebo akce@avpark.cz. Na většinu dotazů divákům odpoví také produkce na tel. 774 180 382 nebo na produkce@avpark.cz. Všechny informace diváci najdou na adrese www.avpark.cz.