Centrum právní pomoci po půl roce
Od poloviny ledna nabízí radnice Prahy 13 občanům městské části v problematické situaci bezplatně základní právní poradenství. V Centru právní pomoci je dvakrát týdně (v úterý a ve čtvrtek) k dispozici advokátka Iva Jermanová, která objednaným občanům poskytne cenné rady. Po půl roce jejího působení v Praze 13 mě zajímaly její postřehy.
Jaké jsou vaše dojmy z těch prvních šesti měsíců?
Jsem moc ráda, že vás myšlenka Centra právní pomoci zaujala a chci poděkovat, že jste jí spolu s dalšími představiteli vedení radnice byla nakloněna a poskytujete centru technické a administrativní zázemí. O služby centra je mimořádně vysoký zájem. Věřím, že s poskytnutou službou centra jsou ve většině případů klienti spokojeni. Občas mě v obchodě nebo na ulici oslovují lidé a děkují, že problém, se kterým se ke mně přišli poradit, je již vyřešen nebo že se jejich situace zlepšila. Pak mám pocit, že čas a práce, kterou věnuji centru, má smysl. Asi tři lidé spokojeni nebyli, ale proto, že se jim nelíbilo doporučení, které jsem jim musela sdělit.
Jaké problémy jsou nejčastěji konzultovány?
Mezi nejčastější témata patří z oblasti rodinného práva vymáhání nebo zvyšování výživného, rozvod manželství, z dědického práva otázky závětí a vydědění, převody nemovitostí a družstevních podílů, exekuce, insolvenční řízení, náhrady škody na zdraví, převody energií, výpovědi z pracovního poměru a odstupné.
Co vidíte jako problém v činnosti centra?
Klienti si mnohokrát posteskli, že termín pro objednání je dlouhý. Nejsem zaměstnancem úřadu a poradenství v centru vykonávám pro-bono (zdarma) a nemohu poskytnout více než 20 hodin měsíčně. Bohužel si někteří lidé služby neváží, zarezervují si termín a pak se bez omluvy nedostaví, dokonce opakovaně. Takový člověk zbytečně zabere termín někomu, kdo službu opravdu potřebuje a využil by ji. Tady bude třeba zpřísnit pravidla pro objednávání.
Jak poskytované poradenství probíhá?
Předně je třeba ujistit všechny, že i na tuto poradu se vztahuje povinnost mlčenlivosti, kterou mi jako advokátce ukládá zákon o advokacii a stavovské předpisy. Žadatel prokáže, že je občanem Prahy 13, a vysvětlí svou záležitost. Pomůže, doloží-li dokumenty, smlouvy, rozhodnutí soudu... Klientovi vysvětlím možné řešení a doporučím postup, příp. zprostředkuji kontakt na odborníka. V několika případech jsme se domluvili na další spolupráci, tentokrát už hrazené. Je-li klient v opravdu těžké ekonomické situaci, může mu být zprostředkována pomoc při podání žádosti o ustanovení právního zástupce z řad advokátů soudem, kdy je právní služba bezplatná nebo za zvýhodněných podmínek.
Jakou jste měla motivaci k realizaci tohoto projektu?
Za více než 10 let advokátní praxe jsem poznala, že mnoho problémů by nemělo tak závažný dopad, kdyby se začaly řešit včas. Jenže klient nevěděl jak. Problém zde nejen zůstal, ale nabyl ještě větší intenzity. Centrum právní pomoci by mělo především pomoci lidem najít cestu k řešení jejich problému. Advokacie se pro mě stala nejen profesí, ale i životním posláním. Znamená pro mě především pomoc druhým lidem. Když „v tom člověk není sám“, snadněji záležitost zvládne. Ochotu pomáhat druhým lidem jsem zdědila po mamince, která to nezištně dělala celý svůj život. Pokud moje práce pomůže lidem v řešení jejich problémů, tak naplňuji to, co mě celý život učila.
Termín konzultace v Centru právní pomoci je třeba si objednat v informacích radnice na tel. 235 011 144, 235 011 228 nebo na bezplatné lince číslo 800 130 000.