Nabývání státního občanství České republiky udělením
Státní občané cizího státu s trvalým pobytem na území České republiky nebo osoby bez státního občanství s trvalým pobytem na území České republiky mají možnost nabýt státní občanství České republiky udělením.
Co je potřeba udělat, pokud chcete získat státní občanství ČR?
Pokusme se na tuto otázku v základních bodech odpovědět.
V prvé řadě je třeba osobně podat žádost o udělení státního občanství České republiky. V Praze se žádost podává u Úřadu městské části Praha 1 až 22 příslušného podle místa trvalého pobytu žadatele. Máte-li tedy trvalý pobyt na území městské části Praha 13, je nutné se obrátit na odbor občansko-správní, oddělení matrik, které se nachází ve 3. patře budovy úřadu na adrese Sluneční náměstí 2580/13, Praha 5.
Upozorňujeme, že jednání při podání žádosti o udělení státního občanství včetně kontroly potřebných dokladů je časově velmi náročné (trvá přibližně 1 hodinu), je proto vhodné a žádoucí využít rezervační systém na webových stránkách úřadu a objednat se k vyřízení této záležitosti na přesný čas, abyste nemuseli zbytečně čekat. V případě žádosti o udělení státního občanství pro více členů rodiny je navíc vhodné uvést v objednacím formuláři v kolonce „jméno a příjmení“ i celkový počet žadatelů. Platí, že objednaný klient má přednost před ostatními.
O vlastní žádosti rozhoduje Ministerstvo vnitra, kterému se po doplnění všech dokladů spolu se stanoviskem úřadu žádost zasílá.
V úvodu je nutné poznamenat, že na udělení státního občanství není právní nárok a Ministerstvo vnitra ČR tedy může (nikoliv musí) udělit státní občanství ČR pouze osobě, která splňuje zákonem požadované předpoklady. Které to jsou?
- Žadatel je integrován do společnosti České republiky, zejména z hlediska rodinného, pracovního a sociálního.
- Žadatel neohrožuje bezpečnost státu, jeho svrchovanost a územní celistvost, demokratické základy, životy, zdraví nebo majetkové hodnoty.
- Žadatel splňuje další zákonné podmínky, které se týkají
- povolení trvalého pobytu na území ČR
- délky skutečného pobytu na území ČR
- trestní bezúhonnosti
- znalosti českého jazyka
- znalosti českých reálií
- povinností vyplývajících z právních předpisů např. v oblasti veřejného zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení, daní apod.
- prokázání výše a zdroje příjmů
- nezatěžování systému státní sociální podpory nebo systému pomociv nouzi
Některé zákonné podmínky lze např. z důvodů hodných zvláštního zřetele prominout (např. znalost českého jazyka), podmínku trestní bezúhonnosti a prokázání výše a zdroje příjmů nelze prominout vůbec, nejde-li o žadatele, který je ke dni podání žádosti mladší 18 let.
Co všechno se musí tedy předložit?
V prvé řadě je nutné sepsat žádost, ohledně podoby žádosti neexistuje žádný formulář, žadatel si tedy žádost sepíše sám, přitom je důležité, aby z této žádosti bylo patrné, kdo ji podává, které věci se týká a kterému orgánu je určena. Dále by měla být žádost podepsána a datována. Je nutné žádost i odůvodnit, tj. uvést důvody, pro které žadatel žádá o udělení státního občanství. Z žádosti dále musí být patrné, zda a z jakých důvodů žadatel žádá o prominutí splnění podmínek pro udělení státního občanství České republiky.
Žadatel dále musí vyplnit dotazník k žádosti o udělení státního občanství České republiky, který lze najít na webových stránkách úřadu. V této souvislosti si dovolujeme požádat, aby dotazníky byly v rámci možností žadatele vyplněné na PC a předloženy již vytištěné. Z bezpečnostních důvodů nelze žadatelův vlastní nosič dat připojit k výpočetní technice úřadu.
K žádosti je třeba připojit značný počet dokladů, jejichž výčet lze nalézt na webových stránkách úřadu v záložce Jak si zařídit – Státní občanství. O konkrétní informace lze v úředních hodinách požádat i na oddělení matrik, tel. 235 011 314/311. Úřední hodiny na oddělení matrik jsou v pondělí a ve středu od 8.00 do 18.00 hodin, v úterý a ve čtvrtek od 8.00 do 13.00 hodin. V pátek úřední hodiny na oddělení matrik nejsou. V této souvislosti si dovolujeme požádat všechny budoucí žadatele o udělení státního občanství ČR, aby se se svou žádostí obraceli na oddělení matrik s dostatečnou časovou rezervou pro přijetí žádosti a kontrolu všech přiložených dokladů, nikoliv těsně před ukončením úředních hodin, které v pondělí a ve středu končí v 18.00 hod.
Pokud jsou předkládané doklady vystavené orgány cizího státu, musí být opatřeny vyšším ověřením (superlegalizační doložkou nebo tzv. Apostillou), nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak, a úředně přeloženy do českého jazyka, jsou-li vystaveny v cizím jazyce (u dokladů vydaných orgány Slovenské republiky se překlad do českého jazyka nevyžaduje). Žádají-li o udělení státního občanství ČR manželé, mohou podat společnou žádost.
Rodiče, popř. jeden z nich, mohou zahrnout do své žádosti o udělení českého státního občanství i dítě mladší 18 let.
Dítěti mladšímu 18 let lze udělit české státní občanství samostatně (lze pro něj podat samostatnou žádost) na základě žádosti zákonného zástupce. Postup je stejný jako u žádosti rodičů, ve které je již dítě zahrnuto. Pokud je do žádosti zahrnuto dítě starší 15 let, resp. je podána samostatná žádost pro dítě starší 15 let, musí být k takové žádosti doložen jeho souhlas.
Pokud žádost o udělení státního občanství České republiky podává jen jeden z rodičů dítěte, může do žádosti dítě zahrnout pouze se souhlasem druhého rodiče s jeho úředně ověřeným podpisem. Úředně ověřený podpis se nevyžaduje, jestliže druhý rodič vyjádří svůj souhlas a žádost podepíše před správním orgánem, u něhož je žádost podána. Souhlas druhého rodiče se nevyžaduje, pokud byl rodičovské odpovědnosti zbaven, výkon jeho rodičovské odpovědnosti byl v této oblasti omezen nebo pozastaven, není-li jeho pobyt, pokud žije mimo území České republiky, znám nebo zemřel.
Za přijetí žádosti o udělení státního občanství České republiky se hradí správní poplatek ve výši 2 000 Kč v případě dospělého žadatele, v případě nezletilého žadatele a žadatele, který je azylantem, se hradí správní poplatek ve výši 500 Kč. Z důvodů hodných zvláštního zřetele lze poplatek snížit až na částku 500 Kč, v případě nezletilého dítěte a azylanta až na 100 Kč.
V případě, že žádosti o udělení státního občanství není po provedeném správním řízení vyhověno, správní poplatek za přijetí žádosti se nevrací. Vlastní udělení státního občanství České republiky není zpoplatněno.
V případě kladného vyřízení žádosti je žadateli vydána Listina o udělení státního občanství České republiky. Státní občanství České republiky se nabývá dnem složení státoobčanského slibu, který zní: Slibuji na svou čest věrnost České republice. Slibuji, že budu dodržovat její Ústavu a ostatní zákony České republiky. Po složení státoobčanského slibu je žadateli předána Listina o udělení státního občanství České republiky. Děti mladší 15 let státoobčanský slib neskládají. Dítě nabývá státní občanství České republiky udělením dnem, kdy jeho zákonný zástupce převezme Listinu o udělení státního občanství České republiky pro dítě.
Státoobčanský slib se skládá veřejně a slavnostním způsobem před tajemníkem úřadu městské části nebo před jím pověřenou osobou, o termínu jsou žadatelé včas vyrozuměni. Státoobčanský slib lze v případě důvodů hodných zvláštního zřetele složit i v cizině před vedoucím zastupitelského úřadu nebo konzulárního úřadu České republiky, s výjimkou konzulárního úřadu vedeného honorárním konzulárním úředníkem nebo před jím pověřenou osobou. Žadatel může složit státoobčanský slib nejpozději do 12 měsíců ode dne, kdy mu byla výzva ke složení státoobčanského slibu doručena. Pokud státoobčanský slib v této lhůtě nesloží, ministerstvo usnesením řízení zastaví a rozhodnutí o udělení státního občanství České republiky zruší.
Nevyhoví-li Ministerstvo vnitra žádosti o udělení českého státního občanství, vydá ve věci zamítavé rozhodnutí. Proti rozhodnutí o nevyhovění žádosti o udělení občanství České republiky lze podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad (odvolání) ministrovi vnitra. Ten rozhodne o takto podaném rozkladu ve lhůtě 120 dnů ode dne podání rozkladu. Pokud ministerstvo žádost o udělení státního občanství České republiky zamítne, může žadatel podat novou žádost nejdříve po uplynutí 2 let od dne nabytí právní moci rozhodnutí o zamítnutí žádosti. To neplatí, byl-li žadatel v době zamítnutí žádosti dítětem nebo splnil-li žadatel v mezidobí v důsledku uplynutí času zákonnou podmínku pro udělení, jejíž nesplnění bylo důvodem zamítnutí žádosti.