Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Císařovy nové šaty

Císařovy nové šaty


Dětská opera Jiřího Temla na motivy Andersenovy pohádky Císařovy nové šaty byla hlavním bodem představení pro děti z mateřských škol Prahy 13, které se konalo 8. února ve Spolkovém domě ve Stodůlkách. Všechny role zpívali členové Kühnova dětského sboru, kteří účinkovali také ve velkém doprovodném sboru v sále. Pod vedením sbormistra Jiřího Chvály tak vzniklo veselé dílo s jednoduchým příběhem, srozumitelným i pro malé děti. Ty se celou dobu velmi dobře bavily, obzvláště když přišel císař v nových šatech.

Samuel Truschka


Zpívají už tři čtvrtiny století


Kühnův dětský sbor slaví letos hned tři výročí. Jednak pěta-sedmdesát let své existence a uplyne pět let, kdy jeho přípravná oddělení začala působit také v Základní škole Kuncova. Tím třetím, a neméně důležitým, je čtyřicáté výročí vedení sboru prof. Jiřím Chválou. Po koncertu sboru, který se konal 18. ledna v obřadní síni naší radnice, jsme požádali o rozhovor výkonnou ředitelku Vladimíru Brychovou.

Mohla bych vás požádat o krátké ohlédnutí za uplynulými pětasedmdesáti lety?
Kühnův dětský sbor vznikl v roce 1932 jako první ucelená sborová škola v Československu. Založil ho Jan Kühn, který díky své práci s Českým pěveckým sborem (dnes Pražský filharmonický sbor), měl se sborovým dirigováním velkou zkušenost.
Vznik tohoto sboru byl velkým zlomem, protože tehdy žádný nepracoval tak systematicky. Myslím tím to, že neměl přípravná oddělení a oddělení koncertní, jak to dodnes funguje u nás. Toto zcela nové pojetí vedlo k tomu, že velice záhy začal mít sbor, díky sólovým vystoupením a spolupráci s předními dirigenty a orchestry, úspěchy nejen doma, ale i v zahraničí. V roce 1967 bylo svěřeno vedení Kühnova dětského sboru prof. Jiřímu Chválovi.

Kühnův dětský sbor spolupracoval mimo jiné také s Českou filharmonií.
V letech 1952 - 1992 byl Kühnův dětský sbor složkou ústavu České filharmonie. Díky spolupráci s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem, operou Národního divadla a také Státní operou Praha má vzácnou příležitost pracovat v prostředí nejvyšší umělecké náročnosti. Sbor i sólisty tak můžete slyšet v operách, které mají dětský part – Carmen, Liška Bystrouška, Bohéma, Tosca, Kouzelná flétna a další.

Sbor pravidelně vystupuje také v Rudolfinu.
Tady máme jakousi domovskou scénu. Jednou ročně zde ale vystupují úplně všechna naše oddělení, takže i děti, které zpívají poměrně krátkou dobu. I ony dostanou příležitost okusit atmosféru tohoto úžasného sálu. Je to zážitek nejen pro ně a jejich rodiče, ale i pro nás. Je roztomilé, jak si prohlížejí sál, upravují oblečení, očima hledají rodiče. Vzpomínka na tento koncert většinu z nich provází celým životem. Pro začínající děti je to navíc i velká motivace do další práce. Mají možnosti slyšet i své starší a zkušenější kamarády z koncertního oddělení.

Váš sbor patří k nejvýznamnějším českým uměleckým kolektivům, známým nejen v Evropě.
To je pravda. Sbor je pravidelně zván na velké hudební festivaly a prestižní koncertní turné. Koncertovali jsme například v Singapuru, Kanadě, Japonsku, v proslulé Carnegie Hall v New Yorku, v Malajsii a Mexiku.

Před pěti lety začala v Základní škole Kuncova působit dvě přípravná oddělení. Byl to z vaší strany krok správným směrem?
Zcela určitě. Praha 13 je mladou městskou částí, takže je tady hodně dětí. Dali jsme jim možnost chodit do sboru v místě bydliště. Je škoda, že ještě nemáme obsazená všechna místa.

Není to tím, že mnozí rodiče mají obavy, zda se jejich dítě ve sboru s tak zvučným jménem uplatní?
Pan profesor Chvála říká, že většina dětí zpívat dokáže, musíme jim to jen umožnit. Nejde jen o to, že se dítě naučí písničky. Snažíme se u něj přirozenou a nenásilnou formou rozvíjet zájem o zpěv, hlasový i pohybový projev, paměť i hudební sluch. A naši malí zpěváčci se pomalu dostávají do úplně jiného světa – světa hudby. Za 75 let své existence vychoval sbor tisíce dětí. Naučil je nejen lásce k hudbě, ale k umění obecně.

 Eva Černá