Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Negrelliho viadukt

Slouží spolehlivě od 1. června 1850. Byl součástí projektu Severozápadní dráhy Vídeň - Praha - Drážďany a spojuje dnešní Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Holešovicemi.


Je prvním železničním a druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu. Po dokončení měl 87 kamenných oblouků. Je dlouhý 1 111 metrů a do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy. Na stavbě pracovalo až 3 000 dělníků a náklady činily jeden a půl milionu zlatých. Geniální prozíravost ing. Aloise Negrelliho, který stavbu také řídil, oceníme až dnes. Původně jednokolejná trať vyhovuje ve všech ohledech i současné dopravní intenzitě dráhy už dvoukolejné s tlaky 20 tun na jednu nápravu. Když se štvanické tenisové kurty staly v 70. letech svědkem bojů o Davisův pohár, skandinávský bůh tenisu Björn Borg na tiskové konferenci ocenil také světovou výjimečnost umístění kurtu: „Už jsem hrál všude, ale na nádraží ještě ne“. Z toho je vidět, že strojvedoucí na mezinárodní trati Vídeň - Praha – Berlín dovedli patřičně výrazně podpořit probíhající Davis Cup. I to patří k výjímečné empírové stavbě, která oslaví 1. června 161. narozeniny.

– dn –