Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

SANANIM provedl základní průzkum mezi uživateli drog

SANANIM provedl základní průzkum mezi uživateli drog


Na základě naší objednávky provedlo občanské sdružení SANANIM, které se zabývá prevencí a léčbou drogových závislostí a má sídlo v naší městské části, předběžné zmapování situace mezi injekčními uživateli návykových látek v Praze 13. Průzkum byl financován z dotace hlavního města Prahy na protidrogovou prevenci. Šestičlenný tým, složený ze tří profesionálů s několikaletou praxí v oblasti terénní práce s uživateli návykových látek a tří externích terénních pracovníků, provedl průzkum od poloviny září do konce listopadu, při němž mluvil s celkem 42 uživateli drog a sbíral injekční materiál v lokalitách veřejné zeleně. Použité injekční stříkačky byly nejčastěji nacházeny v lokalitách sídliště Lužiny, Nové Butovice, v okolí stanic metra Luka a Hůrka a v okolí nákupního střediska Lužiny. Naopak zcela bez nálezu zůstala oblast starých Stodůlek, Hájů, Řeporyj a Prokopského údolí.
Průzkum prokázal, že situace v Praze 13 je obdobná jako v jiných necentrálních částech Prahy se sídlištní aglomerací. V zájmu hlubšího poznání aktuálního stavu a možnosti navrhnout účinná opatření bude v letošním roce z iniciativy radnice zrealizován ve spolupráci s občanským sdružením SANANIM podrobnější průzkum drogové situace.

Petr Syrový, protidrogový koordinátor,
odbor sociální péče a zdravotnictví


Chodci nebo řidiči, kdo z koho!


Pokud se zeptáte řidiče, co si myslí o chodcích diskutujících v blízkosti přechodu, snese se na vás sprška nechvalných slov. Chodec při hodnocení řidiče blížícího se velkou rychlostí obdobně nešetří peprnými výrazy. Dopravní nehody vozidel s chodci patří k nejvážnějším. A právě chodci bývají na tom nejhůře. Přitom vina není vždy jen na straně řidiče. Někteří chodci se cítí neohrožení a chovají se velice nezodpovědně. Přebíhají ulici mimo přechod, nerespektují chodecké signalizace, vstupují do vozovky mezi zaparkovanými auty. Neuvědomují si, že řidič někdy již nestihne zareagovat.
Jsou však místa, kde se chodci kličkování mezi vozidly nevyhnou. Nedostatek přechodů zvláště u tramvajových ostrůvků bývá často kritizován. V Praze došlo v lednu 2007 k 2 448 dopravním nehodám a chodci jich svojí nepozorností zavinili dvacet devět. Pěti osobám již nebylo pomoci.
V současné době je v Praze
sedmdesát tři přechodů se světelnou signalizací, bylo by jich třeba ještě minimálně o dvě stě padesát víc. Základem bezpečnosti však je, aby chodci přechody využívali. Oddělení prevence PČR správy hlavního města Prahy se snaží vštěpovat pravidla bezpečnosti dětem i seniorům. K těmto chodcům by měli být řidiči zvláště ohleduplní a trpěliví. Mnoho řidičů v drahých vozech zapomíná, že podle zákona je řidič povinen umožnit chodci bezpečné přejití po přechodu. A tak velký spor mezi chodci a řidiči stále trvá. Dokud se však obě strany nebudou tolerovat a nezačnou být ohleduplnější, k žádnému výraznému zlepšení nemůže dojít.

zpracovala nprap. Eva Kohoutová
Policie ČR, OŘ Praha II - preventivně informační skupina