Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Odbor školství

Početně relativně malý odbor spravuje v naší městské části jednu z nejdůležitějších oblastí, kterou je školství. Tým pracovníků odboru vede muž na svém místě, pan magistr Jan Šafir. Řadu let vyučoval na FZŠ Brdičkova a posléze zde mnoho roků působil jako ředitel. Pozice vedoucího odboru mu nyní dává možnost „kopat“ nejen za svoji školu, ale za všechny další, které na třináctce jsou. S náplní své práce a práce jeho kolegů nás rád seznámil a my jsme to nejdůležitější shrnuli v následujících řádcích.

Naše městská část, respektive odbor školství, je zřizovatelem deseti základních a dvaadvaceti mateřských škol a Domu dětí a mládeže ve Stodůlkách. Ve správě má odbor školní zimní stadion v Bronzové ulici a rekreační středisko Kozel ve Vrchlabí. 

Odbor je organizačně rozdělen do čtyř oddělení. Oddělení hospodaření školství a oddělení rozpočtu státních finančních prostředků mají na starosti finanční záležitosti škol. Ty hospodaří se dvěma zdroji peněz. Jednak jsou to peníze, které dostávají od zřizovatele a potom ty, jež jim dává stát. Peníze od zřizovatele jsou určené na provoz školy, to znamená topení, svícení, voda nebo údržba pozemků. Úkolem oddělení státních finančních prostředků je připravovat podklady a kontrolovat výkony jednotlivých škol, aby na jejich základě potom mohl stát peníze spravedlivě rozdělovat. Tyto peníze jsou určené na platy učitelů, učební pomůcky a částečně na stravování.

Oddělení také metodicky usměrňuje a zabezpečuje stravování dětí v mateřských a základních školách, při čemž spolupracuje s Městskou hygienickou stanicí. Sleduje výživové normy a dodržování závazných technologických postupů.

Mezi kompetence těchto zaměstnanců mimo jiné patří i zajištění agendy, která souvisí se smlouvami na parkování na školním zimním stadionu, koordinace činností spojených se zápisy do mateřských škol a prvních ročníků základních škol nebo stanovení prázdninového provozu mateřinek.

Pedagogicko-organizační referát zejména připravuje strategii rozvoje školství v naší městské části z hlediska dlouhodobých záměrů a potom také naplňuje některé povinnosti, které plynou ze školského zákona. To znamená, že zaměstnanci vedou údaje o školách v příslušných rejstřících na Ministerstvu školství a plní úkoly státní správy. Dále zpracovávají ze statistických zahajovacích výkazů analýzy výkonových ukazatelů škol. To jsou například počty žáků a tříd nebo strávníků ve školní jídelně. Sledují tak vytíženost kapacit a dohlíží na nepřekročení maximálně povolených kapacit. 

Pro zaměstnance odboru je ředitel nebo ředitelka školy styčným důstojníkem pro to, aby mohli sledovat práci ve školách. Ze zákona nemá zřizovatel jinou možnost vhledu do chodu školy než právě přes ředitele. Zaměstnanci se tak starají o personální agendu ředitelů, vedou jejich osobní materiály, připravují podklady pro stanovení platů a samozřejmě realizují výběrová řízení nebo konkurzy. Veškeré podněty od občanů, ať se jedná o příjemné či méně příjemné záležitosti spojené se životem ve škole, řeší odbor školství právě s řediteli. 

Podle slov pana vedoucího funguje odbor školství a ředitelé našich škol a školek jako velmi dobře provázané těleso. Vyjímečně dobré vztahy panují jak mezi řediteli vzájemně, tak mezi řediteli a zřizovatelem. 

Pedagogicko-organizační referát bedlivě sleduje kvalitu výuky na školách. Shromažďuje jednotlivé výroční zprávy, ze kterých pak vytváří souhrnnou výroční zprávu za celou městskou část. Navíc pracovníci vedou vlastní šetření, ve kterých zkoumají například to, jak se daří školám na třináctce v nejrůznějších soutěžích nebo při přijímacích zkouškách. Zde je dlužno dodat, že téměř všechny naše školy dlouhodobě přesahují celostátní průměr v počtu přijatých žáků na střední školy. Samozřejmostí je přehled o celkové atmosféře ve školách, školkách i v Domě dětí a mládeže.

Pro rodiče a jejich děti je jedna z nejdůležitějších otázek spádovost mateřských a základních škol. Platí, že všech dvaadvacet mateřinek, jejichž je Praha 13 zřizovatelem, je spádových. To znamená, že školku lze vybírat bez ohledu na bydliště, pouze na základě vlastních preferencí. 

Základní školy mají vymezené ulice a ze zákona jsou povinné prioritně přijmout děti s trvalým pobytem v této spádové ulici. Zbyde-li i po přijetí těchto dětí volné místo, mohou přijmout i další zájemce.

Odbor školství ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy může pomoci rodičům dětí, pro které se z nějakého důvodu nenašlo volné místo, takové místo v našich školách a školkách najít. Kapacita našich vzdělávacích zařízení je dostatečná, ale pravdou je, že rozmístění dětí je někdy trochu nerovnoměrné, a tak pracovníci odboru školství rádi pomohou problém vyřešit.

Samozřejmostí byla a je taková pomoc v souvislosti s uprchlickou krizí vyvolanou válkou na Ukrajině. Obecně je v našich školkách a školách vyšší zastoupení cizinců, než je celopražský průměr, ale v žádném případě to neznamená omezení při přijímání českých dětí. Pro výuku je taková situace značně zatěžující, ovšem díky profesionálnímu přístupu našich pedagogů a s podporou odboru školství má na samotné děti minimální negativní vliv.

Technicko-provozní referát se zabývá údržbou školských budov, aby byly v dobrém stavu, aby se v nich děti i zaměstnanci cítili dobře a v bezpečí. Zaměstnanci se podílí na plánování a realizaci oprav a údržby škol, na převzetí stavebních prací a zabezpečují energetický audit. 

Andrea Říčková