Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Okolím podzimních Černošic

Ze Smíchovského nádraží dojedete vlakem do Černošic, přejdete koleje a dáte se doprava. Vystoupáte kopec a pokračujete rovně ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie. Od něj rovně ke škole a u ní se dáte vlevo ulicí Na Poustkách. V levotočivé zatáčce u domu číslo 2193 zahnete doprava do lesa. Lesní cestou kolem vodárny vystoupáte až na rozcestí na vrcholu. Zde zajděte doprava na vyhlídku. Z ptačí perspektivy uvidíte nejen Černošice s klikatící se Berounkou, ale i široké okolí včetně Zbraslavi, Cukráku, Všenor a Radotína. Vrátíte se zpět na rozcestí a jdete opět rovně až k chatičkám. Zde doleva, a když se napojíte na červenou, tak po ní doleva až dojdete na rozcestí Sulava. Odsud směrem na Kulivou horu k dalšímu ukazateli. Od něj po zelené do Třebotova. Před prvním domem odbočte doprava na lesní cestu, po které dojdete k židovskému hřbitovu s několika německými, hebrejskými a českými náhrobky a márnicí. Vrátíte se zpět a po zelené půjdete kolem nemocnice s rozsáhlým parkem. V době okupace zde byl dům pro matky – tzv. Mutterhaus. V roce 1949 byla hlavní budova plicního sanatoria vybavena operačními sály. Primář MUDr. Josef Halaška se svojí ženou zde zaváděli preventivní kontroly plic včetně RTG. V sou časné době je zde LDN spadající pod nemocnici v Říčanech. Projděte se parkem s bývalým jezírkem a malou budovou, která je v rekonstrukci. Po zelené přes náves s rybníkem, kde kvetou nádherně lekníny, dojdete k tvrzi. První zmínka o ní je z roku 1374. V roce 1630 koupil ves a tvrz s poplužním dvorem od Kateřiny z Fliessenbachu (vdovy po úředníku při deskách zemských) za 8 tisíc kop Zbraslavský klášter. Roku 1910 koupil panství továrník Cyril Bartoň z Dobenína. Lesy patří zeti pana Bartoňe, panu Steinskému, dodnes. Dnes je tvrz v soukromých rukách a můžete se zde ubytovat. Jdeme dál po zelené ven z Třebotova kolem Trousílkova mlýna a rybníku Pekárek. Po přejití silnice začnete pozvolna stoupat lesem, posléze půjdete loukou.

Vlevo je hromada kamení, která označuje vrchol Homole. Na rozcestí U louže začnete klesat do Vonoklas až na náves s památníkem obětem válek a kapličkou. Na zdi místního úřadu si můžete ve vitrínkách přečíst spoustu zajímavostí o bohaté historii obce a okolí. Od turistického ukazatele se vydáte po žluté i zelené k rozcestí u Vyhlídky a dál po žluté na rozcestí Krásná stráň. Lesem vyjdete u chatek, přejdete potůček Kluček, podél něhož půjdete smíšeným lesem. Na kruhovém prostranství začnete stoupat stále po žluté k památnému dubu letnímu na okraji Černošic. Je zřejmě nejstarším stromem v CHKO Český kras. Dříve plnil úlohu hraničního stromu mezi zbraslavským a dobřichovickým panstvím. Traduje se, že cestu okolo dubu používal sám císař Karel IV. Říká se mu dub Havraní. Podle pověsti na něm sedával havran a čekal na panovníkův průvod, aby zvěstoval jeho příjezd na hrad Karlštejn. Dál po žluté dojdete k dalším dvěma hraničním památným dubům. Je jim okolo 200 let a za památné byly vyhlášeny v roce 2012. Kousek pod nimi narazíte na modrou značku, po které se, zády k dubům, vydejte vlevo. Lesem a pak ulicemi Černošic dojdete k nádraží, odkud se vlakem dostanete zpět na Smíchov. Procházka má asi 14 km. Pro orientaci jsem použila mapu KČT Praha západ.