Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Romantika v údolí potůčku Háďáku

V minulém století jste zde mohli potkat herečku Adinu Mandlovou, která sem často jezdívala. Stojíte přímo v centru u turistického ukazatele. Vydáte se po zelené na rozcestí U Nádrže. Vede tudy zároveň naučná stezka, která nás dnes zajímá. Za zámečkem, kde je nyní hotel, odbočíte doprava kolem kapličky a sejdete ulicí K Trnové, nejprve mezi domky, později lesem s chatkami, až k potůčku Háďák, který nepřekročíme, ale před ním odbočíme vlevo na nenápadnou pěšinku naučné stezky. Orientační bod je chatka nad námi. A od této chvíle jdeme stále téměř 2,5 km romantickým údolím Háďáku. Dříve zde byly i můstky, ale ty odnesla povodeň. Doporučujeme pevnou obuv, poněvadž budete nuceni občas i trochu šlápnout do vody. Nemusíte se ale bát, potůček je malý a vody v něm moc není. Chvíli po levém břehu a chvíli po pravém břehu, stále schováni v lese dojdete až téměř k jeho ústí do Vltavy. Před sebou uvidíte silnici a zde stezka uhýbá prudce vlevo nahoru do kopce. Vyšplháte na nádhernou skalnatou vyhlídku. To stojí za to! Z ptačí perspektivy uvidíte v dáli železniční most přes Vltavu z Vraného do Měchenic, za ním Davli, skalnaté kopce kolem Vltavy, naši národní řeku Vltavu i s jeho obyvateli, např. vodními lyžaři, Vrané a Vranskou přehradu. Nádhera! Za svůj výstup se odměňte posezením a svačinkou. Teprve potom pokračujte dál stezkou po hřebeni opět lesem. Projdete kolem malé obory s daňky skvrnitými. Nejvíc se jich vyskytuje v oborách Středočeského a Jihomoravského kraje. Jednou z evropských zemí s velmi starým chovem je Anglie, odkud se chov přes Dánsko rozšířil dál do Evropy. Za oborou vyjdete z lesa na rozcestí a vy půjdete stále rovně mezi ohradami s koňmi. Občas musíte velmi ostražitě sledovat značení naučné stezky. Dojdete na místo, kde se zleva připojí červená značka a půjdete po ní doprava. Půjdete stále lesem, minete rozcestí Pod Cukrákem, ocitnete se na další vyhlídce. Z ní dojdete k další, tentokráte velmi rozsáhlé oboře Daliborce, kde jsme ale žádnou zvěř nezahlédli. Třeba budete mít větší štěstí. Projdete kolem kapličky poutníků, zasvěcené Panně Marii. Pozorně si přečtěte nápis uvnitř kapličky: „Vážený turisto, než vkročíš do lesní samoty, skloň se pokorně k Matce Boží a popros za své zdraví a dobro.“ Dojdete na rozcestí s autobusovou zastávkou Baně. Dosud jste ušli kolem 8 km. Teď máte dvě možnosti. Buď dojet autobusem na Smíchovské nádraží nebo pokračovat pěšky, přejít silnici a jít ulicí K Vejvoďáku kolem další kapličky. Na křižovatce s ulicí Šulcova zahnete vpravo do ní. Na další křižovatce zahnete doprava a vyjdete u hlavní silnice. Zde vlevo dolů a pak vpravo ulicí Nad Kamínkou. Tu celou projdete a vyjdete u ulice Elišky Přemyslovny. Zde půjdete vpravo dolů. Až budete míjet autobusovou zastávku U Včely, zajděte za ní k Dětskému domovu. Stojí tam socha Michaela Jacksona, který domov navštívil 6. 6. 1996 v době svého turné. Od zastávky jděte stále dolů kolem pomníku obětem 2. světové války a dál stále dolů k pomníku Jana Husa. Za ním jdeme rovně ulicí K Havlínu, pak vpravo ulicí U Karlova stánku a posléze podél dřevěného plotu a po schodech sejdeme k bustě spisovatele Vladislava Vančury. Po naší pravé ruce stojí jeho vila, ve které ho nacisté zatkli a pak popravili na střelnici v Kobylisích. Jdeme dál dolů a dole vyjdeme u restaurace Škoda lásky s pamětní deskou Jaromíra Vejvody, autora této světoznámé písně. Restaurace je zároveň i jeho muzeem a dobře se zde i najíte. Vy, co jste došli až sem na Zbraslavské náměstí, jste ušli asi 11,5 km. Z náměstí vám jedou autobusy do Prahy. Krásný výlet při krásném počasí!