Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Jsme opravdu civilizovaní?

Jsme opravdu civilizovaní?

Bydlím od roku 1993 na sídlišti Velká Ohrada na rohu ulic Kurzova - Borovanského. Nikdy to zde, kde se oblast sídliště nazývá Bronx, nebylo snadné. Ovšem to, co tyto Vánoce vytvořili občané u kontejnerů, opravdu nemá obdoby. Až do té doby jsem si myslela, že obyvatelé mají alespoň trochu slušnosti a ohleduplnosti ke svému okolí. Tato situace nastala pravděpodobně tehdy, kdy si „někdo“ vylepšoval svůj byt a bez ohledu na ostatní si z chodníku udělal skládku vyřazeného nábytku, koberců atd... Zkrátka hory odpadků na chodníku místo v kontejnerech! Proč tady kousek od sídliště máme sběrný dvůr? Chápu, že ne každý má osobní vozilo, do kterého se uvedené vyřazené věci vejdou, ale je zde možnost objednat dodávku, která odvoz zajistí. Z vlastní zkušenosti, když jsem předělávala kuchyň, vím, že ve srovnání s cenou, kterou vydáme za nové věci, je zanedbatelná. Podobné zkušenosti jsou i s prostorami v domech. Jen jsou na účet všech nájemníků vyklizeny, už se hodí dalšímu, kdo je okamžitě zaplní. Škoda, že tyto věci jsou anonymní a nelze zjistit majitele, na což ovšem tito obyvatelé spoléhají. Abych se vrátila k původnímu tématu, nepořádek na chodníku. Takovou hromadu věcí jsem od doby, kdy jsem se nastěhovala, ještě neviděla. Stydím se za ostatní, že je něco takového v 21. století vůbec možné. A to si říkáme civilizovaný národ. Po pohledu z okna si spíše připadám jako ve středověku, kdy se pomalu vše házelo z oken a z ulic byly stoky. Nebo se těmto obyvatelům stýská po rozmnožení krys a jiných škůdců? Mně tedy ne!

Nevím, jak by to bylo ekonomicky únosné, ale nebylo by možné přistavět před delšími svátky velkokapacitní kontejnery? Nedovedu si představit, kdo a proč bude po těchto bezohledných obyvatelích uklízet a kolik to bude radnici stát. Škoda, že již není instituce domovníka, který dohlížel na pořádek. Já jsem ještě domovníky zažila a nepamatuji, že by si kdokoli dovolil cokoli kamkoli vyhazovat. Je ovšem pravda, že si lidé svého okolí více vážili.

-Ov-

 

Jak slouží pečovatelská služba?

Je hezké, že v každém STOPu je spousta akcí, které se vydařily a kde se třeba objevil pan starosta, ale bylo by také dobré se zajímat o to, co v Praze 13 až tak nefunguje. Třeba pečovatelská služba Lukáš. Používání aut k dopravě invalidů spíš nefunguje než funguje, organizace pečovatelské služby také pokulhává. Mně se třeba během 3 měsíců stalo, že na mě „moje“ pečovatelka neměla čas, přestože mám uzavřenou smlouvu. Buď zaskakovala za pečovatelku na dovolené nebo měla sama dovolenou a za ní nezaskočil nikdo.

Chudáci staří a opuštění lidé. Asi mají umřít hlady, když paní pečovatelka nemá čas. Autem se asi vozí zaměstnanci,mně se to podařilo jen jednou. Vždy mi paní Bílková řekne, že řidič nemá čas.Nerozumím k čemu je taková pečovatelská služba. O tom něco napište. Nejsem jediná nespokojená klientka.

M. Semeráková

 

Vážená redakce, dovolte prosím krátké vyjádření ke stížnosti naší klientky paní Semerákové. Zajišťujeme jí pravidelně nákupy. Od ledna do konce května 2010 pravidelně každý týden. Podotýkám, že to nebyly žádné malé nákupy, ale 2-3 plné igelitové tašky. Na začátku června paní Semeráková přerušila využívání našich sociálních služeb s tím, že jde do nemocnice a pak bude mimo Prahu. Každý klient, stejně tak paní Semeráková, je při sepisování smlouvy seznámen s tím, že pro obnovení služby po přerušení je třeba volat do kanceláře Střediska sociálních služeb a koordinátorka či vrchní sestra pak zajistí vše potřebné. To však paní Semeráková neučinila, pouze poslala v červenci SMS zprávu pečovatelce. Do kanceláře neohlásila obnovení odběru služeb ani poté, když jí pečovatelka obratem odpověděla, že je na dovolené. Paní Semeráková se ozvala až v září a od té doby jí nákupy opět zajišťujeme. S žádnou stížností se na nikoho z vedení našeho střediska neobrátila. Všechny seniory i ostatní občany mohu ubezpečit, že v žádném případě nenecháváme opuštěné klienty o hladu a bez pomoci, musíme se však dozvědět, že službu potřebují. Pečovatelky pečují o mnoho klientů, a proto se nemohou pokaždé přizpůsobit časovým požadavkům každého z nich. Jejich práce není vůbec jednoduchá a od některých „nenaladěných“ klientů si občas vyslechnou nepěkné věci. Přesto vyžadujeme, aby byly vždy laskavé a vstřícné.

Přeprava špatně pohyblivých klientů k lékařům, do denního stacionáře atd. je velmi žádaná. Jen v loňském roce jsme měli 2 734 odvozů. Proto si u nás klienti rezervují termín odvozu s časovým předstihem, hned po objednání na různá vyšetření apod. Paní Semeráková však často volala ráno a žádala odvoz na tentýž den. V takovém případě se opravdu může stát, že je auto již plně vytížené. Přesto tuto službu využila za první dva měsíce roku 2010 celkem čtyřikrát. V prosinci pak žádala odvoz mimo naši pracovní dobu. Nabízeli jsme jí jiný čas, ale to odmítla. Nemůžeme splnit všechna přání, ale snažíme se vyjít vstříc a vždy hledáme nějaké řešení.

Petr Weber, ředitel Střediska sociál. služeb Prahy 13