Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Ulice Laurinova

Václav Laurin, technik, konstruktér a společně s Václavem Klementem zakladatel českého motocyklového a automobilového průmyslu a mladoboleslavské Škodovky, má svou ulici v nové zástavbě Západního Města. Ta vychází severním směrem z náměstí Junkových, křižuje ulici Bessemerovu a slepě končí. Narodil se 27. září 1865 v Kamení u Turnova. Tam se vyučil zámečníkem, pokračoval v Mladé Boleslavi, České Lípě, Jablonci a pak v Drážďanech, kde složil zkoušky k obsluze parních strojů. Pět roků před koncem století si ke stolku v jedné mladoboleslavské restauraci sedli dva muži. Václav Klement, zdejší knihkupec, a Laurin, rovněž Václav, zámečník. Přišli každý zvlášť a od stolu už vstali jako jedna firma. Laurin & Klement. Od této chvíle stáli jeden druhému po boku celý život. Pominu historii továrny, protože chci představit hlavně Václava Laurina. Prvotřídní mechanik a vynikající konstruktér. Tichý až plachý člověk, kterého nezměnila ani jeho strmě stoupající hvězda. Charakteristickým rysem byla jeho, někdy až přehnaná, skromnost. Nikam nechodil, téměř s nikým se nestýkal. Zřejmě nejdál, kam se kdy z Turnova dostal, byla Praha a Drážďany. V továrně pracoval hluboko do noci. Víc byl v montérkách mezi mechaniky než v kanceláři. Ovšem pravidelně každou neděli pak sedl nejčastěji do nového modelu vozu, který potřeboval vyzkoušet, a vyvezl rodinu, manželku a tři děti, za město. Jeho technický instinkt a klidná vyrovnaná povaha byly šťastným doplňkem expanzivnosti Václava Klementa. Za Laurina hovoří i technická prvenství. Firma L & K začala v roce 1906, jako první v Čechách, sériově vyrábět motorová vozidla. V roce 1909 vyrobila ve střední Evropě první speciální letecký a první osmiválcový motor. Roku 1913 rozjeli tovární výrobu prvního motorového pluhu v Rakousku-Uhersku. Václav Laurin zakladatel, ředitel a továrník byl hlavně šikovný, skromný a skvělý chlap.

Dan Novotný