Na otázky STOPu odpovídají:
Ředitel Městské policie hl. m. Prahy Eduard Šuster
Jak vnímáte Prahu 13 z hlediska bezpečnosti v rámci celé Prahy?
Možná se mnou někteří lidé nebudou souhlasit, ale z pohledu celé Prahy, zejména ve srovnání s centrálními městskými částmi, patří Praha 13 rozhodně k těm klidnějším. Jsou tu samozřejmě problémy typické pro sídlištní aglomerace, krizovými místy jsou také stanice metra, jsou tu problémy s parkováním...
Máte nějaké speciální zadání pro vedení městské policie v Praze 13? Co by se mělo změnit?
Změnit snad ani ne. Nejdříve chceme vytvořit dobré podmínky, dát místnímu ředitelství dostatek lidí. Mělo by nadále dobře spolupracovat se samosprávou, s městskými částmi a umět pružně reagovat na vývoj bezpečnostní situace.
Jak probíhá reorganizace městské policie pod vaším vedením?
V první fázi proběhla reorganizace řídících složek – došlo k personálnímu omezení v oblasti administrativy, celoměstských činností nebo činností, které by městská policie v budoucnu neměla vykonávat.
Ve druhé fázi dojde k přesunu přibližně 150 – 200 pracovníků na obvodní ředitelství, tedy k personálnímu posílení výkonu. Mělo by se to projevit vyšším počtem strážníků v ulicích. Mým cílem je také zajistit o něco rychlejší reakci na podněty občanů.
Chystáte také novou koordinační dohodu s Policií ČR. V čem by měla spočívat?
Jednáme o tom a byly vytvořeny pracovní skupiny. Cílem je rozdělit si kompetence, teritoria a činnosti tak, aby mezi MP a PČR nedocházelo ke konkurenci, k duplicitám, ale naopak ke spolupráci. To je jedna z cest, jak zlepšit bezpečnostní situaci, aniž by nás to stálo nějaké peníze navíc.
Obvodní ředitel městské policie v Praze 13 Hynek Svoboda
Co je podle vás hlavním bezpečnostním problémem v Praze 13?
Z pohledu městské policie jde především o veřejný pořádek. Problémy, se kterými se potýkáme, jsou dlouhodobě podobné a příliš se nemění. V zimě je to trochu klidnější, ale od jara do podzimu řešíme opakovaně narušování nočního klidu mládeží a problematickými osobami a znečišťování veřejných prostranství. To jsou problémy, které nejvíce trápí i občany.
Máte pro letošní rok nějaké priority?
Naším cílem je dostat co nejvíce strážníků do ulic, aby působili především preventivně. Naším posláním je dohled nad veřejným pořádkem a nechci nyní předjímat, zda se některé problematice nebo lokalitě budeme věnovat více než ostatním.
Lidé si často stěžují na volné pobíhání psů a exkrementy...
Obojí má háček – volný pohyb psů není v rámci Prahy legislativně upraven komplexním předpisem, takže ho většinou nemůžeme postihovat. U exkrementů je problém dokazování – musíte pachatele bezprostředně přistihnout. Co děláme pravidelně, to jsou kontroly čipů u psů, a to jak namátkové, tak plošné akce s větším počtem strážníků a čteček.
Jak se osvědčila kamera na vyhledávání odcizených vozidel?
Kamera, kterou nám zapůjčila městská část, je využívána opravdu velmi často. V loňském roce bylo zkontrolováno téměř 100 000 vozidel, odhaleno bylo celkem 5 odcizených vozidel a 8 registračních značek.
Jak mohou občané městské policii pomoci?
Jsme vždy rádi za každou informaci nebo podnět od občanů, samozřejmě co nejkonkrétnější a nejaktuálnější. Telefonní číslo na operační středisko našeho obvodního ředitelství v Lýskově ulici je 222 025 721 a 222 025 722 a je v provozu 24 hodin denně. Volat samozřejmě mohou i na tísňovou linku 156. Děkujeme za spolupráci.