Plánovaná modernizace hlavní dráhy Letiště Václava Havla Praha
Na Letišti Václava Havla Praha bude od 31. března po dobu 4,5 měsíce probíhat modernizace hlavní vzletové a přistávací dráhy. Pro veškerý letecký provoz v tomto období bude využívána vedlejší dráha, jejíž letové koridory směřují na oblast Prahy a Kladenska, a to, bohužel, včetně noci. Dle detailních informací však neexistuje jiná možnost pro podobné situace. Výstavba paralelní dráhy přinese nejen noční uzávěru letiště, ale do budoucna důležitý konec provozu na vedlejší dráze, tedy konec létání nad naší lokalitou a dalšími hustě osídlenými částmi Prahy.
„Zvýšenému hlukovému zatížení, které nás všechny čeká, se bohužel nedá vyhnout. Vedlejší dráha je plnohodnotnou ranvejí a Letiště Praha je oprávněné ji používat. Jednání jsme tedy zaměřili na možnosti podpory projektů, které, jak věřím, přinesou pozitiva nám všem. Ačkoliv se naše městská část nenachází v ochranném hlukovém pásmu, podařilo se nám dohodnout finanční podporu veřejně prospěšných projektů na další dva roky,“ uvedl starosta Prahy 13 David Vodrážka.
Informační stánek Letiště Praha bude k dispozici široké veřejnosti na naší akci Bezpečná třináctka dne 23. 4. 2025. Využijte tuto příležitost a přijďte se odborníků z letiště zeptat na cokoliv ohledně plánované uzávěry, rozvoje i leteckého provozu. Všem obyvatelům je od 31. 3. 2025 od 8.00 - tzn. první den zahájení uzavírky 06/31, k dispozici také informační telefonní linka 220 112 030, dotazy je možné poslat i písemně přes formulář na webových stránkách Letiště Praha.
V souvislosti s proběhlým jednáním a plánovanou uzávěrou hlavní dráhy Letiště Václava Havla Praha přinášíme vyjádření místopředsedy představenstva Letiště Praha pana Jiřího Krause, který je mimo jiné zodpovědný za investice včetně plánovaných stavebních úprav.

Je oprava hlavní dráhy opravdu nutná a proč bude trvat tak dlouho?
Nejprve jen upřesnění - nejde o opravu samotné dráhy, ale o její bezprostřední okolí. Musíme provést stavební práce ke zvýšení provozní bezpečnosti, které vyžadují mezinárodní standardy. Údržba v okolí dráhy zahrnuje realizaci celkem 15 stavebních a technologických projektů s cílem maximálně využít období uzavírky.
Mezi ty největší projekty budou patřit opravy či výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému za účelem zkapacitnit sběr vod ze zpevněných ploch letiště. Všechny tyto stavby se nacházejí v těsné blízkosti hlavní dráhy, a neumožňují ji tedy současně využívat pro vzlety a přistání letadel. Opravy se však netýkají samotné hlavní dráhy, která prošla kompletní rekonstrukcí v roce 2012 a 2013.
Bylo opravdu nutné plánovat opravy do období s největším leteckým provozem?
Jinak to bohužel nešlo. Vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti. Z tohoto důvodu jsme opravy nemohli naplánovat na měsíce, kdy je na základě dlouhodobých statistik častý výskyt mlh. Omlouváme se občanům, kterých se tato situace dotkne, ale dokud nebude v rovozu nová paralelní dráha, nemáme jinou možnost než převést veškerý provoz na vedlejší dráhu.

S podobnou uzávěrou se počítá i pro rok 2026. Nebylo by pro všechny výhodnější opravit vše najednou?
Opravy bohužel nelze provést najednou v jednom roce, neboť bychom se již termínově pohybovali v měsících s vyšším výskytem nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména mlh. To by nám zabraňovalo převést provoz na vedlejší dráhu, která jak už jsem zmínil, není pro provoz v takových podmínkách uzpůsobena.

Proč v době uzávěry nezrušíte alespoň noční lety?
Nejsme schopni pokrýt veškerý letový provoz v letní sezoně pouze v denních hodinách. Toto by opět vyřešila paralelní dráha, která by nám značně navýšila hodinové kapacity přes den, a díky tomu bychom na noc zcela zastavili provoz.