Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Od Präsidenta k Tatraplánu

Narodil se 14. února 1878 v Klosterneuburgu poblíž Vídně jako Hans Ledwinka. Byl hrdý na svou rakouskou národnost a mluvil jen německy, ale právě on byl přes 50 let konstrukčním duchem třetí nejstarší existující automobilky světa značky Tatra. Se svými převratnými a geniálními nápady se stal jedním z nejvýznamnějších automobilových konstruktérů dvacátého století. U svého strýce se vyučil zámečníkem, absolvoval vídeňskou státní průmyslovku a hned nastoupil do kopřivnické vagonky. Továrna po finančních otřesech založila malé vývojové oddělení motorových vozů. Auty okouzlený Ledwinka se sem nechal přeřadit jako obyčejný pomocník Leopolda Svitáka, pedantského a perfekcionistického mistra. Výsledkem byl NW Präsident – první vyrobený benzinový automobil nejen v Rakousko-Uherské monarchii, ale v celé střední a východní Evropě. Hans se už ve dvaceti velkou měrou podílel na konstrukci moderní čtyřrychlostní převodovky a v roce 1900 na stavbě závodního auta pro barona Theodora Liebiga. Ledwinka razil koncepci s motorem vpředu, rozvodem OHC a blokem válců vcelku s převodovkou. A začal pánům mistrům mluvit do díla tak vehementně, až s ním Leopold Sviták vyrazil v roce 1902 dveře. V roce 1905 talentovaného Ledwinku povolali zpět, ale ten, už jako vedoucí automobilové výroby, po dalších bojích odešel v roce 1916 k rakouskému Steyeru. Po návratu v roce 1923 se začala vyrábět revoluční Tatra 11. V ní dokázal Ledwinka skloubit neortodoxní řešení a konstrukce do jediného harmonického celku. Jednoduchý, levný, bezkonkurenčně spolehlivý a ovladatelný automobil. Vzduchem chlazený dvouválcový motor s převodovkou na předku páteřové roury s nezávislými koly na kyvných polonápravách. Zrodila se slavná koncepce Tatra. Testovalo se v Tatrách a tak to zůstalo autu a pak i celé automobilce. Omezený rozsah článku mi, bohužel, nedovoluje zmínit ideovou účast Hanse Ledwinky na VW Brouku, konstrukci rekordního expresu Slovenské strely ani ohromující nákladní Tatru 111. V aerodynamickém období Tatry navázal na letecké konstruktéry, kteří se přeorientovali po válce na auta s neklamnými znaky letadel. Jeho nejslavnějším dílem byla konstrukce Tatry 77, prvního opravdu aerodynamického vozu na světě, a její modifikace Tatry 87. Tenhle luxusní, úchvatný, vzduchem chlazený osmiválcový přízrak, dosahující rychlosti přes 160 kilometrů v hodině, se vyráběl od roku 1936 do roku 1950. V roce 2010 se podle listu The New York Times stala Tatra 87 sběratelským autem roku, když porazila silnou konkurenci 651 vozů. Nejznámější jsou Tatry 87 z výprav Jiřího Zikmunda a Miroslava Hanzelky, parkovaly ale i v garážích Erwina Rommela, maršála Jeremenka, Edvarda Beneše, egyptského krále Farouka, Klementa Gottwalda, Antonína Zápotockého, Vítězslava Nezvala, Elišky Junkové či Johna Steinbecka. V červnu 1945 byl jako zastupující ředitel Tatrovky zatčen a v září 1948 ve zmanipulovaném procesu odsouzen jako kolaborant k šesti letům vězení. I během své internace přesto pomáhal ještě s Tatraplanem. V roce 1951 odmítl nabídku Tatry a odešel. Zemřel v Mnichově ve svých 89 letech. Bylo 3. března 1967. Hans Ledwinka byl po 44 letech 14. února 1992 Nejvyšším soudem ČSFR zproštěn viny a plně rehabilitován. Na ženevském autosalónu byl 6. března 2007 slavnostně uveden do Síně slávy nejvýznamnějších konstruktérů historie automobilů.

Zepředu to vypadá jako tramvaj, zezadu jako vzducholoď a z boku jako letící kapka. Co je to? Stříbrná Tatra 87 od Hanse Ledwinky. Ta mi stačí.

Dan Novotný