Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Očkování nám otevře dveře k normálu


V únoru bylo v Poliklinice Hůrka na Slunečním náměstí 15 otevřeno pod hlavičkou společnosti ImunoGen, s.r.o., nové očkovací místo. Nachází se v prvním patře polikliniky v části B. Všichni občané spadající do skupin, které se mohou k očkování registrovat, samozřejmě najdou na stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR toto očkovací místo v seznamu. Při výběru si zvolí ImunoGen, s.r.o. Abychom se nejen o samotném očkování dověděli více, požádali jsme o krátký rozhovor medicínskou a výkonnou ředitelku Markétu Hellerovou.

Paní doktorko, jak hodnotíte start očkování v Poliklinice Hůrka?
Z mého pohledu se centrum rozběhlo dobře. Zájemců o očkování máme ale bohužel stále víc než vakcín, které bychom mohli aplikovat. Takže v tuto chvíli vypisujeme termíny na očkování podle toho, jaké množství vakcíny očekáváme. Stále máme za takzvanou závorou dost lidí. Momentálně asi tři stovky. Aby to ale neznělo pesimisticky – budeme- li mít k dispozici dostatek vakcín, jsme schopni denně naočkovat zhruba stovku lidí. Takže maximálně během tří dnů by za „závorou“ nebyl nikdo. Samozřejmě děláme maximum, abychom mohli nabídnout termín co nejrychleji. Jsem ráda, že senioři 70+, to je teď hlavní skupina, která se očkuje, hodnotí otevření očkovacího místa kladně. Oceňují, že nemusí do velkých center, mají komfortní prostředí v blízkosti bydliště, takže si to moc pochvalují.

Kromě momentálního nedostatku vakcín není žádný problém?
Jako všechna očkovací centra se potýkáme s problémy technického rázu, registry a rezervační systém ne vždy fungují úplně dobře, mají výpadky. Teď očkujeme dva až tři dny v týdnu, to se ale v okamžiku, kdy budeme mít k dispozici víc vakcín, změní. Jsme na to připraveni.

Někteří zájemci o očkování mají problém s registrací.
Teď už je to lepší, ale stále dost lidí potřebuje poradit. Každému, kdo se pro očkování rozhodne, bych doporučila, aby se podíval na stránky https://koronavirus.mzcr.cz/ockovani-proti-covid-19/, kde najde veškeré potřebné informace, jak se registrovat tak říkajíc krok za krokem. Užitečný je také Report vytíženosti očkovacích míst na stránkách https://ockoreport.uzis.cz, kde je přehled kapacity očkovacích míst. Zjistíte zde, kolik osob už bylo v daném místě naočkováno, kolik z nich na termín očkování čeká...

Když už zájemce o očkování zvládne všechny potřebné kroky a dostane se až k vám, co ho čeká?
Možná začnu o krok dřív, často se totiž setkáváme s dotazy, co dělat, když přijde do mobilu druhý potvrzovací PIN. Tady je strašně důležité, aby se lidé znovu přihlásili přes stránky ministerstva, tento PIN2 pak umožní rezervaci termínu očkování. To chce někdy trochu trpělivosti, registry mohou být přetížené. Ale nikdo se nemusí bát, že když má PIN2, termín by pro něj nezbyl. Jednoduše řečeno, máte-li PIN2, máte zajištěnou vakcínu, musíte jen provést rezervaci termínu. Nejde-li vám to, zkuste to později.
A teď k vaší otázce. Každý musí nejprve vyplnit dotazník, kde jsou základní údaje – jestli se cítí dobře, jestli neměl v posledních třech měsících covid-19... To by mohly být důvody k odložení očkování. Také potřebujeme vědět o případné alergii, abychom mohli upozornit na možné reakce. Kdyby měl kdokoli s vyplněním dotazníku potíže, pomohou mu naši dobrovolníci. V ordinaci si zájemce o očkování ještě promluví s lékařem, který musí mít jistotu, že je všechno v pořádku. Potom už přijde na řadu samotná aplikace vakcíny. Pacient zároveň dostane informace o případných nežádoucích účincích, aby nebyl překvapený a neměl obavy. Může to být například bolest v místě vpichu, zvýšená teplota, chřipkové příznaky, únava nebo slabost. Každého samozřejmě upozorníme, že v případě vážnější reakce je nutné kontaktovat lékaře. Zatím jsme se ale s žádnou takovou reakcí nesetkali. Pacient po očkování počká ještě zhruba půlhodinku v čekárně a cítí-li se dobře, odchází. V tu dobu má už termín na přeočkování. Už se tedy nemusí nikam registrovat.

Někdy si lidé mohou říct, že když se zaregistrují do většího očkovacího centra, přijde na ně dřív řada, protože tam nejspíš dostávají víc vakcín. Všechno opravdu závisí na tom, jak probíhá distribuce. Od některých našich „pacientů“ 80+ ale vím, že byli registrovaní ve velkých centrech, přeregistrovali se k nám a dostali termín hned. Víte, ono to není vůbec o tom, kdy se člověk zaregistruje, protože termíny podle daných kritérií přiděluje registr sám. Jestliže se u nás zaregistruje člověk 80+, tak automaticky přeskočí mladší ročníky. Čekací doba pro tuto věkovou skupinu je u nás zatím opravdu velmi krátká. Důležité je, aby, když se lidé zaregistrují a přijde jim PIN2, tak si objednali termín, nebáli se a na očkování přišli.

Co vás vedlo k otevření zdejšího očkovacího místa?
Podělím se s vámi o osobní zkušenost. Když jsem doprovázela svoji babičku do jednoho velkého očkovacího místa, tak jsem si uvědomila, jak je obzvlášť pro starší lidi složité „bloudit“ někde mezi pavilony. Chtěli jsme tedy občanům městské části nabídnout klidné, komfortní prostředí v místě bydliště a servis, který v tuto chvíli vyplývá z potřeby rychlého očkování. To ale neznamená, že se k nám nemohou registrovat lidé, kteří v Praze 13 nebydlí. Co je ale nejdůležitější – v Poliklinice Hůrka a sousedící Klinice JL máme řadu odborností – alergologii, kardiologii, neurologii, gastroenterologii a další. Ordinují zde kvalitní specialisté, plně kvalifikované sestry. Můžeme tedy při očkování využít kapacity odborných lékařů a sestřiček z našich pracovišť.
Ti se v očkovacím centru střídají.

V úvodu jsem vás zmínila jako medicínskou a výkonnou ředitelku. A teď, když si povídáme, jste v bílém plášti a já vás v podstatě zdržuji od tématu našeho rozhovoru, tedy očkování.
Já jsem kromě jiného i vedoucí lékařka vakcinačního centra, jsem atestovaný pediatr, proto se i já střídám s ostatními lékaři. V této epidemiologicky nepříznivé době zkrátka musí každý z nás dělat maximum.

Eva Černá