Děti budou muset mít vlastní cestovní doklad

Děti budou muset mít vlastní cestovní doklad
Upozorňujeme, že dnem 26. června 2012 skončí možnost cestování dětí zapsaných v cestovních dokladech rodičů. Po tomto datu musí mít každý občan České republiky k vycestování do zahraničí vlastní cestovní doklad. Z toho důvodu doporučujeme včas požádat o vydání cestovního dokladu dítěti.
K vycestování do států Evropské unie lze kromě cestovního pasu použít rovněž občanský průkaz. Od 1. ledna 2012 lze požádat o vydání občanského průkazu také pro občany mladší 15 let.
Nenechávejte podání žádosti o vydání nového cestovního pasu až do doby před letní turistickou sezonou. Vyhnete se tak zbytečně frontám na úřadech a ušetříte čas.
Máte-li platný cestovní pas, zkontrolujte si, do kdy platí. Hodláte-li cestovat mimo Evropskou unii, zjistěte si u zastupitelského úřadu daného státu, jakou minimální dobu platnosti cestovního pasu vyžaduje.
Fotografování malých dětí na pas je náročnější a vyžaduje více času, počítejte s tím při plánování doby své návštěvy na radnici. Více k tomuto tématu najdete v rubrice Na co se ptáte na s. 8.
Vydání prvního občanského průkazu
Povinností občana, který má trvalý pobyt na území České republiky a dosáhl věku 15 let, je mít občanský průkaz. Pro splnění této povinnosti je nutné požádat o vydání občanského průkazu nejdříve v den dovršení 15 let věku a nejpozději do 30 dnů po dovršení 15 let věku. Občan, který nebude mít v den dovršení 15 let občanský průkaz, se nedopouští přestupku a má ještě 30 dnů na to, aby o jeho vydání požádal. Obdrží pak občanský průkaz s dobou platnosti 10 let.
Upozorňujeme, že pokud bude žádost podána v předstihu, takže občanský průkaz bude vyroben před dovršením15 let, bude doba jeho platnosti pouze 5 let a občan také musí zaplatit správní poplatek ve výši 50 Kč (za vydání OP občanumladšímu 15 let).
Základní registry v pilotním provozu
V rámci pilotního provozu byl 1. dubna na Úřadu MČ Praha 13 spuštěn nový informační systém základních registrů. Úřad jej bude tři měsíce testovat a opět je tedy průkopníkem, stejně jako v březnu 2007, kdy jako první v ČR zaváděl Czech Point. Informační systém základních registrů spojuje Registr obyvatel (ROB), Registr osob (ROS), Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN) a Registr práv a povinností (RPP). Návštěvě úřadu tak nebude předcházet obstarávání dokumentů občany samotnými a opětovné předkládání již dříve doložených dokumentů. Podle zásady„obíhat mají data, ne občan“ bude administrativní zátěž snížena a činnost úřadů značně urychlena. Základní registry veřejné správy mají svůj ostrý provoz zahájit 1. července 2012.