Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Co je to rozšířená realita?


V minulém STOPu jsme vám u článku o Koncertu pro park nabídli možnost vyzkoušet si s pomocí chytrého telefonu tzv. „rozšířenou realitu“. Nevím, kolika z vás se podařilo stáhnout si aplikaci Junaio a skutečně si v telefonu spustit avizovanou televizní reportáž z koncertu. Komu se to nepovedlo, může ji najít na Facebooku Šťastná třináctka. Ale slíbili jsme, že o rozšířené realitě prozradíme víc. Požádal jsem o vysvětlení Tomáše Mayera, který před třemi lety, ještě jako student, společně se dvěma dalšími nadšenci založil firmu, zabývající se právě podobnými 3D technologiemi.

Co se vlastně dnes označuje pojmem rozšířená realita?

AR - Augmented Reality je označení používané pro reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jinak řečeno, jde o zobrazení reality (např. pivní tácek) a následné přidání digitálních prvků jako je náš poslední projekt 3D pivo, které vyskočí z mobilního telefonu nebo tabletu, když zaměříte objektiv na reálný tácek.

Jak to funguje?

Po spuštění aplikace Junaio, která je volně ke stažení do většiny chytrých telefonů a tabletů, namíříte na leták, časopis či již zmiňovaný tácek, kde je nastavená rozšířená realita (většinou je tam znak AR). Kliknete na tlačítko „SCAN“, čímž se oskenuje daný objekt a aplikace sama rozpozná, jaký digitální prvek má spustit – třeba video (jako ve STOPu) nebo nějakou trojrozměrnou prezentaci.

K čemu se to využívá v praxi?

Nejvíce je asi rozšířená tato aplikace v Německu, kde se využívá ve většině známých časopisů. V praxi to vypadá tak, že si listujete svým oblíbeným časopisem a nestačí vám jenom fotka auta. Tak si zapnete Junaio, oskenujete fotku a už si auto prohlížíte ve 3D, můžete se dívat do interiéru, měnit barvy, a to přímo na stránce, kterou jste četli. Nebo si pustíte video, kde auto různě testují. Tištěné učebnice mohou být zase doplněny 3D objekty, které promění statickou publikaci v zábavnou interaktivní pomůcku. Heslo J. A. Komenského „Škola hrou“ tak dostává nový rozměr.

Čím se vaše firma zabývá?

Zpracováváme rozšířenou realitu na letáky, časopisy, trička, reklamní materiály a nastavujeme virtuální realitu, která se má zobrazit. Například oskenujete krabici od koupené skříně a už se díváte na podrobný videonávod sestavení. Pořádáme také soutěže, kde se po oskenování 200 Kč bankovky zúčastníte soutěže o 200 Kč vouchery.

Více se o možnostech rozšířené reality můžete dozvědět na www.3drealita.cz.

Samuel Truschka