Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Stalo se v únoru: Nejlepší krejčí aut

Karoserie Josefa Sodomky z Vysokého Mýta z 30. let patří ke skvostům světového automobilizmu a jejich design úspěšně konkuroval nejlepším italským, francouzským i zdánlivě nedostižným americkým vozům. Sbíraly ceny na výstavách po celé Evropě a ve světě se hovořilo s úctou o „typicky české karosářské škole“. Josef Sodomka byl synem koláře vyrábějícího ve Vysokém Mýtě kočáry. Když mu bylo čtyřiadvacet, v roce 1928, přesvědčil tatíka, aby začali vyrábět automobilové karoserie. Vsadil na bohatou klientelu a jeho elegantní protáhlé linie kabrioletů s noblesní křivkou stupaček začínají přivážet ceny z českých i evropských soutěží elegance. Dynamika a luxus. Sodomka kreslí jejich linie často jen křídou na vrata dílen a jeho mistři dokáží načrtnutou eleganci postavit na kola. Josef tráví v továrně každý den 12 – 16 hodin. Konkurence s více než padesátiletou tradicí, např. plzeňský Brožík, pražský J. O. Jech či schopný strašnický Oldřich Uhlík, je nevídaně ostrá. Sodomkova firma přesto získává zakázky nejnáročnějších klientů. Odívá elegancí značky Walter, Tatra, Bugatti, Rolls-Royce, Packard, Chevrolet, Studebaker, Ford, Nash, Graham, Lancia či La Salle – ten pro britskou královskou rodinu. Jeho Waltery Airspeed a zvlášť aerovky typu 30 a 50 patřily k tomu nejlepšímu. Staví weekendové karavany s lůžky a kuchyňkou a v letech 1939 – 41 sedm úchvatných přízraků Aero 50 Dynamik. Po znárodnění se Sodomka se stává prvním ředitelem národního podniku Karosa. V listopadu 1950 je zatčen StB a v r. 1952 odsouzen na 2 roky a 5 měsíců. Po návratu z vězení se do Karosy vrátit nesměl. Zemřel 9. února 1965. Vlastnil jen plátěnou tříkolku Velorex. Nic jiného mu nezbylo. A na nebi automobilového designu zář noblesní hvězdy CARROSSERIE SODOMKA.

Dan Novotný