Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Josef Daněk – DAKO

Podobnost, která vás asi okamžitě napadne ve spojení se jménem Kolben- Daněk je čistě náhodná. Přesto patří Josef Daněk ke skutečným technickým velikánům a představitelům historického vývoje českého a československého průmyslu. Až pojedete příště vlakem a ucítíte před nádražím nebo zastávkou brždění, tak vězte, že nejenom ten váš, ale i všechny vlaky v Česku brzdí systémem, za nímž stojí jméno Josefa Daňka. Český technik a vynálezce, který vyvinul československou vlakovou pneumatickou brzdu, svými brzdovými systémy výrazně přispěl k bezpečnosti na železnici a tím se stal mezinárodním hrdinou vlakové dopravy.
Narodil se 8. dubna 1920 v jihomoravských Kotvrdovicích v okrese Blansko. Vyučil se soustružníkem a vystudoval Vyšší průmyslovou školu strojnickou v Brně. Po studiích pracoval jako technik ve výrobě vlakových brzd závodu Škoda – Adamov. Když byla v roce 1949 výroba vlakových brzd přesunuta z Adamova do městečka Třemošnice pod Železné hory, do Kovolisu Hedvikov, tak se přestěhoval také. Sice původně na krátkou dobu, ale už v Třemošnici zůstal, oženil se a s manželkou tu vychovali dvě dcery. Talentovaný konstruktér se koncem roku 1952 stal vedoucím vývojového oddělení brzd. Tehdy se v Československu vyráběly licenční brzdové systémy, které bylo třeba systémově modernizovat. Kovolis Hedvikov přijal socialistický závazek (kde jsou ty dnešní kapitalistické?), že vyvine ryze československou vlakovou brzdu. Tým v čele s Josefem Daňkem se pustil do vývoje pneumatické vlakové brzdy. V roce 1953 vyrobili první sérii rozváděčů DAKO C, přičemž DAKO pojmenování vzniklo jako zkratka počátečních písmen tvůrce brzdy Daňka a závodu KOVOLIS. Mezinárodní železniční unie v roce 1956 schválila k mezinárodnímu provozu modernizované typy odvozené od rozváděče DAKO C a mohla začít sériová výroba. Josef Daněk byl v roce 1957 odměněn Státní cenou Klementa Gottwalda a jeho nejbližší spolupracovníci dostali Řád práce. Brzda měla už tehdy unikátní vlastnosti. Principy tohoto zařízení využívá DAKO-CZ dodnes. Z označení DAKO se stal obchodní název pro produkty firmy. Brzdové systémy a komponenty DAKO známé po celém světě jsou plně konkurenceschopné s předními světovými výrobci.
Roku 1967 byl uveden do provozu zcela nový závod vybudovaný na zelené louce vedle třemošnického nádraží a který byl také pojmenován DAKO. To tedy byla tehdy neslýchaná pocta.
Otec brzdy DAKO Josef Daněk, autor či spoluautor více než čtyřiceti patentů svá poslední léta dožil v Třemošnici, kde zemřel náhle 29. května 2001 ve věku 81 let. V červnu roku 2019 firma vzdala hold vynálezci, který v poválečných letech se svou vývojovou skupinou vyvinul klíčové prvky pneumatického brzdového systému, a přejmenovala ulici, ve které sídlí, na ulici Josefa Daňka 1956. Rok 1956 v názvu znázorňuje rok, kdy došlo k mezinárodnímu schválení pneumatického brzdového systému DAKO. Společnost z východočeské Třemošnice DAKO-CZ je jedním ze světových výrobců moderních pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů a komponentů pro osobní i nákladní kolejová vozidla, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Kolejová vozidla, která brzdí díky DAKO-CZ, jsou provozovány nejen v Evropě, ale také v řadě exotických zemí, například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku nebo Saúdské Arábii. DAKO-CZ roce 2019 překonala miliardový obrat a dnes má skoro pět set zaměstnanců.

Dan Novotný